09 Αυγ 2020

Ώρα για … διάβασμα!!!

Στο άκουσμα της λέξης «διάβασμα» και στη θέα ενός σχολικού βιβλίου καθένας ενήλικας μπορεί να ανασύρει από τη μνήμη του εικόνες και συναισθήματα διαφορετικά. «Διάβασες;», «Έχεις διάβασμα…», «Πού είναι τα βιβλία σου;», «Δεν αντέχω άλλο διάβασμα!!!» Αυτές είναι κάποιες από τις φράσεις που πιθανώς ως μαθητής να άκουσε ή να είπε και συνήθως συμπεριλαμβάνονται σε διαλόγους των μελών μιας σύγχρονης οικογένειας.

Το διάβασμα ως διαδικασία είναι συνυφασμένο με τη σχολική πραγματικότητα και συνδέεται άμεσα και με τις υποχρεώσεις του παιδιού μετά το πέρας των μαθημάτων. Ιδανικά το παιδί από μικρή ηλικία έχει εντρυφήσει στο διάβασμα, κυρίως μέσω του παραμυθιού, οπότε στη μαθητική του πορεία συνειδητά και μεθοδικά επιλέγει να διαβάσει. Σε άλλες περιπτώσεις, βέβαια, χρειάζεται παρότρυνση και καθοδήγηση για να ανταποκριθεί στις σχολικές απαιτήσεις και σε ορισμένες ακραίες καταστάσεις το καθημερινό διάβασμα για τα σχολικά μαθήματα πυροδοτεί διενέξεις μεταξύ παιδιού και γονιού και καταλήγει να γίνεται ο δικός τους «Γολγοθάς».

Παρότι μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, με κάποιους πρακτικούς τρόπους οι ειδικοί υποστηρίζουν πως μπορεί να δρομολογηθεί σωστά η διαδικασία του διαβάσματος και να επιλυθούν ζητήματα, προκειμένου το παιδί να αποκτήσει ένα επίπεδο «ρουτίνας». Αρχικά, το διάβασμα είναι ανάγκη να διασφαλίζεται ότι γίνεται καθημερινά στον ίδιο χώρο, με καλό φωτισμό, την ίδια ώρα. Βασικές προϋποθέσεις είναι το παιδί να είναι ξεκούραστο χωρίς να του λείπει ύπνος ή φαγητό. Για να μην αποσπάται η προσοχή του, καλό είναι το διάβασμα να μην συμπίπτει χρονικά με δραστηριότητες που παραβιάζουν τις ανάγκες του για στοιχειώδη ψυχαγωγία, όπως την ώρα που οι φίλοι του κάνουν κάτι ανέμελα. Με τη σύμφωνη γνώμη του, προτείνεται τις ώρες που το παιδί διαβάζει να απομακρύνεται η συσκευή τηλεφώνου. Ακόμη, είναι σημαντικό το παιδί να αποκτήσει προσωπικό ενδιαφέρον για κάθε μάθημα και να συνειδητοποιήσει ότι το μάθημα σχετίζεται με τη ζωή.

Σε συνδυασμό με τα προηγούμενα, το παιδί πρέπει να έχει ενεργητικό ρόλο κατά τη διάρκεια του διαβάσματος. Χρειάζεται να κάνει ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα διαβάσματος με προσδιορισμό της ύλης που θα διαβάσει και του χρόνου που απαιτεί η ολοκλήρωση της μελέτης, πρώτον, για να μην πιέζεται και, δεύτερον, για να αναλαμβάνει την ευθύνη για την εκπλήρωση των στόχων του και για τη διακοπή του διαβάσματος. Ακόμη, αφού το ίδιο έχει οριοθετήσει την ώρα διαβάσματος, είναι καλό να κάνει διαλείμματα, για να μην καταβάλλεται από την κούραση, γεγονός που προκαλεί προβλήματα συγκέντρωσης και απομνημόνευσης. Τέλος, προς αποφυγή του άγχους, μπορεί ξεκινά το διάβασμα με τα κεφάλαια που το δυσκολεύουν και να υπογραμμίζει ό,τι το ενδιαφέρει ή να γράφει απορίες και συμπεράσματα.

Κλείνοντας, τονίζεται πως για τη βελτιστοποίηση του σχολικού διαβάσματος πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην εξοικείωση των παιδιών με το «εξωσχολικό» βιβλίο. Παρότι η εμπειρία δείχνει πως τα περισσότερα παιδιά δεν έχουν καλή σχέση με το λογοτεχνικό βιβλίο, επιβάλλεται να έρθουν από νωρίς σε επαφή με τα ποικίλα είδη του. Γιατί έτσι θα προσεγγίσουν διαφορετικά θέματα, θα μάθουν να διαχειρίζονται ποικίλες καταστάσεις, να προβληματίζονται, να μελετούν κριτικά, να αποκτούν γλωσσικές δεξιότητες, να κοιμούνται καλύτερα… να ευχαριστούν την ψυχή τους!!!

Στα φροντιστήρια “Έρεισμα” επικεντρωνόμαστε στο να μαθαίνουμε τους μαθητές πώς να διαβάζουν ποιοτικά και όχι επιφανειακά. Οι καθηγητές μας φροντίζουν σε συνέργεια με τους μαθητές να διαμορφώνουν ένα πρόγραμμα διαβάσματος στο σπίτι, κυρίως για όσους φοιτούν σε μεγαλύτερες τάξεις. Με τον σωστό προγραμματισμό και με συγκροτημένο διάβασμα σίγουρα μπορούν τα παιδιά να ωφεληθούν γνωστικά και να έχουν χρόνο για διασκέδαση και ξεκούραση!

#ΕΡΕΙΣΜΑ #ΜΑΖΙ #γίνεται

#παιδεία #εκπαίδευση

#ereisma_team #ereisma_lamia #ereisma_lianokladi