05 Μαρ 2021

Ταξιδεύοντας στον κόσμο της εκπαίδευσης με… φαντασία

Φανταστείτε ένα άλογο που καλπάζει, ελεύθερο σε μια καταπράσινη πεδιάδα. Τίποτα δεν μπορεί να το εμποδίσει. Αυτή είναι η φαντασία του ανθρώπου, που καλπάζει ελεύθερη και οδηγεί σε νέες, καινοτόμες, ρηξικέλευθες και ανατρεπτικές ιδέες.

Πόσες φορές όμως έχεις βάλει «στοπ» στη φαντασία σου; Στο σχολείο, πόσες φορές έχεις «παπαγαλίσει» τα μαθήματά σου; Πόσες ώρες έχεις αφιερώσει στη ζωή σου για να αποστηθίσεις σελίδες ολόκληρες;

Εξαιτίας της βαθμοθηρίας, πολλές φορές οι μαθητές, όπως και οι εκπαιδευτικοί, ξεχνούν την αξία της δημιουργικότητας κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Αξία που ξεπερνά τις παραδοσιακές ιδέες, τους κανόνες, τα πρότυπα και δίνει χώρο στην πρωτοτυπία και τη φαντασία. Έτσι μαθαίνουν οι μαθητές να καλλιεργούν την κρίση τους, να αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους και να φιλτράρουν τα μηνύματα με τα οποία βομβαρδίζονται καθημερινά από τις σύγχρονες σειρήνες. Σε έναν κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται, τα παιδιά θα βρεθούν αντιμέτωπα με μεγάλες προκλήσεις. Θα χρειαστούν λοιπόν, δυο σημαντικά όπλα στη ζωή τους και αυτά δεν είναι άλλα από τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους, για να ανταπεξέλθουν.

Το ερώτημα όμως είναι ένα: «Τα σημερινά παιδιά που δέχονται κατακλυσμό πληροφοριών, έχουν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν τη φαντασία και τη δημιουργική τους σκέψη;». Ο Αϊνστάιν είπε «Η φαντασία είναι πιο σημαντική από τη γνώση» και με αυτή τη φράση μάς έκανε να σκεφτούμε πώς μπορούμε να ενισχύσουμε τη δημιουργικότητα των παιδιών. Η ενασχόληση του παιδιού με δημιουργικές δραστηριότητες που το ευχαριστούν είναι υψίστης σημασίας, γιατί έτσι επιτυγχάνεται

  • ψυχολογική ισορροπία
  • απαλλαγή από το άγχος και την πίεση της καθημερινότητας
  • ανακάλυψη κλίσεων και ταλέντων
  • πνευματική καλλιέργεια

Οι γονείς με τους παιδαγωγούς και τους εκπαιδευτικούς μπορούν να βρουν τρόπους δημιουργικής απασχόλησης μαζί με τα παιδιά και να αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση και πρότυπο για αυτά, κάνοντας πράγματα που ενισχύουν τη δημιουργικότητά τους. 

Κάποιες ενδεικτικές μέθοδοι διδασκαλίας και δραστηριότητες οι οποίες προάγουν τη δημιουργικότητα και μπορούν να εφαρμοστούν στην εκπαίδευση είναι:

  1. Εκπαιδευτικές εκδρομές.
  2. Ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες κυρίως ανάμεσα σε διαφορετικούς μαθητές π.χ. Η τεχνική 535 (σχηματίζονται 5μελείς ομάδες, ένα παιδί ανακοινώνει στην ομάδα του μια ιδέα για ένα συγκεκριμένο θέμα και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας σε 3 λεπτά θα προτείνουν 5 νέες ιδέες).
  3. Δημιουργία ντοκιμαντέρ από τους μαθητές.
  4. Κατασκευή αφίσας, πόστερ κ.λπ.
  5. Μετατροπή λογοτεχνικού έργου σε θεατρική παράσταση.
  6. Δημιουργία ελεύθερου χώρου στην αίθουσα για δημιουργικές συζητήσεις, ζωγραφική, θέατρο κλπ.
  7. Ο ιδεοκαταιγισμός (brainstorming), δηλαδή πολλές εναλλακτικές λύσεις για ένα πρόβλημα.
  8. Η δημιουργική έκφραση χωρίς το φόβο του λάθους με ελεύθερη ανταλλαγή απόψεων, διάλογο και σεβασμό στη διαφορετική άποψη.
  9. Οι δραστηριότητες «ανοιχτού τύπου» ενεργοποιούν τη φαντασία και απαλλάσσουν από το άγχος της μίας και μοναδικής σωστής απάντησης.
To Αλφαβητάρι της νέας χρονιάς…
Σχεδιαγραμματική διδασκαλία
Παγκόσμιες Ημέρες & Δράσεις

Βέβαια τα νέα δεδομένα της εποχής έχουν φέρει νέες απαιτήσεις, γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν να δημιουργούν τις κατάλληλες δημιουργικές δραστηριότητες που μπορούν να εφαρμοστούν στο πλαίσιο της τηλεκπαίδευσης:

  1. Χρήση οπτικοακουστικών μέσων (βίντεο, ντοκιμαντέρ, μουσική)
  2. Διαδικτυακές δραστηριότητες με επιμορφωτικό χαρακτήρα –> εφαρμογές γνώσεων, λέξεων, αριθμητικής- μαθηματικών, παρατηρητικότητας κ.λπ.
  3. Προσομοιώσεις, παιχνίδια ρόλων κ.λπ.
  4. Ψηφιακά Quiz: kahoot, wordwall, quizizz κ.α. για επανάληψη, εμπέδωση αλλά και παρουσίαση νέας διδακτικής ενότητας
  5. Ψηφιακή ξενάγηση σε μουσεία και μνημεία- εικονικές περιηγήσεις
  6. Δημοσκοπήσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος, έτσι ώστε να λαμβάνονται οι απόψεις όλων των μαθητών της τάξης εύκολα και παραστατικά
  7. Δημιουργία παρουσιάσεων (PowerPoints)

Στα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης «Έρεισμα» πρωταρχική μας βούληση είναι η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών και η ενίσχυση της δημιουργικότητάς τους. Στόχος των εκπαιδευτικών μας είναι η ενθάρρυνση αξιοποίησης της φαντασίας από τους μαθητές, χωρίς να έχουν το φόβο ότι θα αποτύχουν.

Άλλωστε …

“Η υπέρτατη τέχνη του δασκάλου είναι να ξυπνήσει τη χαρά στη δημιουργική έκφραση και τη γνώση” – Albert Einstein

#ΕΡΕΙΣΜΑ #ΜΑΖΙ #ΓΙΝΕΤΑΙ

T: 2231307114 (Πατρόκλου 25, Λαμία)

Τ: 2231301107 (Λιανοκλάδι)

Youtube: ΕΡΕΙΣΜΑ – Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης

FaceBook: Φροντιστήριο Έρεισμα

Instagram: @ereisma_front