17 Νοέ 2019

Η συμβολή του γονιού στην εκπαιδευτική διαδικασία

Είναι κοινώς αποδεκτό πως για την πραγμάτωση της μαθησιακής διαδικασίας και την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων είναι απαραίτητη η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Όμως, ποιοι είναι αυτοί;;; Μαθητής και εκπαιδευτικός; Μαθητής και γονιός; Γονιός και εκπαιδευτικός; Η΄ μαθητής, εκπαιδευτικός και γονιός;;;

Σε παλαιότερες εποχές οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες λειτουργούσαν ανασταλτικά στη σύμπραξη του γονιού στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το βάρος της ευθύνης μεταθέτονταν στον εκπαιδευτικό, ο οποίος υιοθετούσε σε αρκετές περιπτώσεις στάση απόμακρη και ρόλο αυθεντίας. Από την άλλη πλευρά, ο μαθητής όχι μόνο δεν γινόταν συμμέτοχος, αλλά επί το πλείστον ήταν ο παθητικός αποδέκτης μιας σειράς ενεργειών που δεν κάλυπτε πάντα σε βάθος τις ανάγκες του σε γνωστικό, κοινωνικό και ψυχολογικό επίπεδο. Στις μέρες μας, όμως, η προαναφερθείσα νοοτροπία έχει ανατραπεί. Δεν μιλάμε πλέον για «δίπολο» αλλά για «τρίγωνο» στις εκπαιδευτικές σχέσεις. Βασικοί συντελεστές στο παιδευτικό έργο οι οποίοι πρέπει να συνθέτουν ένα ενιαίο σύστημα αναφοράς και πυρήνα όλων των διεργασιών είναι ο μαθητής, ο εκπαιδευτικός και ο γονιός. Χωρίς να παραγνωρίζεται ο κυρίαρχος ρόλος του μαθητή και η ανάγκη για άμεση επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό, ο γονιός είναι απαραίτητο να σχετίζεται στενά τόσο με το παιδί του κατά τη σχολική του πορεία – ποιος, άλλωστε, το ξέρει καλύτερα;;;- όσο και με τον δάσκαλο.

Συχνά η «συνάντηση» εκπαιδευτικού-γονιού εξαντλείται στην παράδοση-παραλαβή της βαθμολογίας και σε κάποια γενικά σχόλια από μέρους και των δύο για την επίδοση του μαθητή. Ωστόσο, υπερβαίνοντας τις κοινότοπες αναφορές, η «συνάντηση» αυτή χρειάζεται να διανθιστεί και να πολλαπλασιαστεί. Αυτό είναι δυνατόν να συντελεστεί με την αμοιβαία συνειδητοποίηση από μέρους τους πως εργάζονται από κοινού για την αυτοπραγμάτωση του παιδιού. Προς την κατεύθυνση αυτή, θεμελιώδης λίθος είναι η συμμετοχή στις προγραμματισμένες εκπαιδευτικές συναντήσεις και η ανάπτυξη δημιουργικού και ανοιχτού διαλόγου εκπαιδευτικούγονιού για να εντοπιστούν τα τρωτά σημεία στη μαθησιακή πορεία του παιδιού και να δοθούν ενδεδειγμένες λύσεις για την αντιμετώπισή τους. Ειδικότερα, ο εκπαιδευτικός οφείλει να παρέχει πρόθυμα και με αίσθημα υπευθυνότητας μια ολοκληρωμένη και ειλικρινή εικόνα για την πορεία του και να διαθέτει χρόνο για να ακούσει όσα ο γονιός θέλει να του πει. Ο γονιός, από την πλευρά του, είναι καλό να μοιράζεται με τον δάσκαλο ουσιώδη στοιχεία για τη ζωή, την προσωπικότητα και τον συναισθηματικό κόσμο του παιδιού τα οποία επιδρούν στη μορφωτική του εξέλιξη.

Σε συνδυασμό με τα προαναφερθέντα, όσο οξύμωρο και αν ακούγεται, ο γονιός καλείται να έρθει σε επαφή και με τον έτερο παράγοντα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, το παιδί του. Ως προς αυτό, εκτός από την άρρηκτη σχέση ζωής που τους ενώνει είναι σημαντικό να δίνεται προτεραιότητα στην ανάπτυξή της υγιούς και συγκαταβατικής αμφίδρομης επικοινωνίας τους. Ειδικότερα, ο γονιός, εκφράζοντας την αγάπη του προς αυτό και παρέχοντας ελευθερία, χρειάζεται να το βοηθά να αναδείξει τον δικό του θησαυρό αξιών και ιδεών. Αφιερώνοντάς του ποιοτικό χρόνο και παρέχοντάς του ερεθίσματα, μπορεί να συμβάλει στην καλλιέργεια της αυτογνωσίας του και στην προσπάθειά του νέου να θέσει τους προσωπικούς του στόχους και να γίνει υπεύθυνο και ανεξάρτητο. Τέλος, σε επίπεδο μαθησιακό είναι αναγκαίο να ακούει υπομονετικά τους φόβους και τις ανησυχίες του παιδιού, να αποφεύγει τις συγκρίσεις και τις επικρίσεις, να μην ασκεί ρόλο ελεγκτικό και να μην επικεντρώνεται στις αποτυχίες. Εστιάζοντας στα «δυνατά σημεία» του παιδιού, έχει χρέος να το εμψυχώνει και να το ενθαρρύνει να συνεχίσει αποτελεσματικά το ταξίδι του στη μάθηση.

Συνοψίζοντας, είναι βασικό να μην ξεχνούν και οι τρεις συντελεστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας -ο εκπαιδευτικός, ο γονιός και ο μαθητής- πως ο σκοπός είναι κοινός και δεν είναι άλλος από την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Συνεπώς, η πολυπλοκότητα και η σοβαρότητα της μεταξύ τους επικοινωνίας δεν πρέπει να επιδρά αποτρεπτικά, αλλά να επιδιώκεται διαρκώς με προθέσεις αγαθές και με όρους ισότιμους.

Στα Φροντιστήρια «Έρεισμα», οι γονείς με τους εκπαιδευτικούς έχουν συνεχή επικοινωνία και συνεργασία για τη διαμόρφωση του σωστού προγράμματος διαβάσματος του παιδιού, την απόδοσή του, τον συναισθηματικό του κόσμο και την εξελικτική του πορεία! Είμαστε εδώ για να συνεργαστούμε όλοι μαζί για το δικό σας παιδί, καθένας με τον τρόπο!

#ΕΡΕΙΣΜΑ #ΜΑΖΙ #γίνεται

#αξιοπιστία #αξιοπρέπεια #παιδεία #συνεργασία #αποτελεσματικότητα