17 Νοέ 2019

H αυτοπεποίθηση του παιδιού, κλειδί για την ψυχική υγεία

Ψυχολογία είναι η επιστήμη που έχει σκοπό να περιγράψει και να εξηγήσει τη συμπεριφορά και τη νόηση των ανθρώπων. Ένας κλάδος της ψυχολογίας είναι η παιδοψυχολογία, η οποία μελετά την πιο ευαίσθητη ηλικιακή περίοδο της ζωής του ανθρώπου, από την εμβρυική μέχρι τη μετεφηβική ηλικία. Σε αυτό το διάστημα, δίνεται έμφαση στο γνωστικό, ψυχοσυναισθηματικό και συμπεριφορικό τομέα, στην εξέλιξη της σκέψης, της γλώσσας, της αυτοαντίληψης και αυτοεκτίμησης και γενικότερα στην ανάπτυξη της προσωπικότητας. Απαραίτητο στοιχείο για την ψυχική ισορροπία του παιδιού αυτής της ηλικίας είναι το αίσθημα αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης.

Με τον όρο αυτοπεποίθηση, εννοούμε την πίστη κάποιου στον εαυτό του, ότι μπορεί να καταφέρει κάτι. Η αυτοεκτίμηση περιλαμβάνει και την αυτοπεποίθηση, αλλά δεν περιορίζεται σε αυτήν, είναι πιο ευρεία έννοια και πιο καθοριστική για τη ψυχική ισορροπία και ευτυχία. Όταν η αυτοπεποίθηση συνδυάζεται με την αυτοεκτίμηση και τον αυτοσεβασμό, το άτομο νιώθει ότι έχει μια ισορροπημένη ζωή.

Στην περίπτωση των παιδιών, ο ρόλος της οικογένειας είναι εξαιρετικά σημαντικός, καθώς τα θεμέλια για την προσωπικότητα ενός παιδιού δομούνται κατά τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής του. Είναι απαραίτητο τα παιδιά από πολύ νωρίς να πιστεύουν στον εαυτό τους και στις δυνατότητές τους. Η αγάπη και η αποδοχή αποτελούν βασικά συστατικά της εμπιστοσύνης και της αυτοεκτίμησης, που οξύνουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού. Για να επιτευχθεί όμως όλο αυτό, πρέπει πρώτα οι γονείς να ακούνε τα παιδιά και τις ανάγκες τους και να τα καθησυχάζουν στις φοβίες τους. Επιπλέον, να αποδεχτούν ότι τα παιδιά μεγαλώνουν και προσπαθούν να διαμορφώσουν το δικό τους μοντέλο στην επικοινωνία και τη δική τους άποψη.

Μετά την οικογένεια, σημαντικό ρόλο επιτελούν και οι εκπαιδευτικοί με τη διαδικασία της μάθησης. Πιο συγκεκριμένα, η μάθηση, η διαδικασία δηλαδή για τη πρόοδο του ατόμου, επιφέρει ενθάρρυνση, έπαινο και επιβράβευση που είναι το κίνητρο του μαθητή, έτσι ώστε την επόμενη φορά να επιδείξει ενδιαφέρον για το αντικείμενο διδασκαλίας. Σταδιακά, η κατανόηση ενός αντικειμένου γίνεται συμμετοχή και η συμμετοχή πράξη, που συμβάλλει στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης του ατόμου σ’ ένα περιβάλλον, όπως το σχολείο και η τάξη. Στον ευαίσθητο ψυχισμό του παιδιού, η αυτοπεποίθηση έχει καθοριστικό ρόλο για την ομαλή ανάπτυξή του.

Σύμφωνα με τις κοινωνικές επιστήμες μάλιστα, το παιδί διαμορφώνει την αυτοεικόνα και τη συμπεριφορά του ανάλογα με το πώς φαντάζεται ότι το βλέπουν οι άλλοι. Αν φαντάζεται ότι οι άλλοι έχουν θετική εικόνα γι’ αυτό, ότι το επαινούν και επιδοκιμάζουν τις πράξεις του, θα αισθανθεί περηφάνια. Αντίθετα, αν φαντάζεται ότι οι άλλοι έχουν αρνητική εικόνα γι’ αυτό και αποδοκιμάζουν τις ενδεχόμενες πράξεις του, θα αισθανθεί ντροπή και ταπείνωση.

Μαζί γονείς και δάσκαλοι, πρέπει να τα αγαπάμε και να νοιαζόμαστε για αυτά ακόμα και όταν κάνουν λάθη, να αποφεύγουμε να τα επικρίνουμε ή να τα αποθαρρύνουμε. Η αποδοχή, η αγάπη και η στοργή από τους γονείς, αλλά και από τους δασκάλους είναι τα πιο απαραίτητα συστατικά για την καλλιέργεια υψηλής αυτοπεποίθησης.

Στόχος όλων μας, στα Φροντιστήρια «Έρεισμα», είναι να είμαστε πάντα δίπλα στους μαθητές μεταβιβάζοντάς τους όχι απλώς τη γνώση, αλλά την αγάπη για τη γνώση. Έτσι, το παιδί θα πιστέψει στις δυνατότητές του, θα μάθει να θέτει ρεαλιστικούς στόχους και θα ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία και σιγουριά για τον εαυτό του.

#ΕΡΕΙΣΜΑ #ΜΑΖΙ #γίνεται #ereisma_team #ereisma_lamia #ereisma_lianokladi