29 Νοέ 2020

Πρώτιστο μέλημα … η αυτενέργεια!

Η γέννηση ενός παιδιού αλλάζει σημαντικά τον τρόπο ζωής και σκέψης ενός ενήλικα. Ιδίως οι γονείς και ο στενός οικογενειακός κύκλος νιώθουν καθ΄ ολοκλήρου υπεύθυνοι για τη ζωή του και ήδη από τα αρχικά στάδια της ανάπτυξής του «δεσμεύονται» ηθικά και ψυχικά να είναι πιστοί συμπαραστάτες στη ζωή του. Τα πρώτα χρόνια κατακλυσμένοι από το άγχος τους αγωνιούν για την καλή σωματική και πνευματική υγεία του, για την ανατροφή του, την κοινωνικοποίησή του. Κατά τη μαθητική του πορεία από το νηπιαγωγείο ως και το λύκειο μοιράζονται το «βάρος» με τον «κύριο» ή την «κυρία»… Κι έτσι το παιδί, τουλάχιστον ως την ηλικία των 18, έχει πάντα ένα «αποκούμπι», έναν «βοηθό», έναν «οδηγό»…

Κι αν τα πρώτα χρόνια η ανάληψη πρωτοβουλιών είναι περιορισμένη για ευνόητους λόγους, σταδιακά τα περισσότερα παιδιά εκφράζουν τα «θέλω» τους και επιχειρούν να αναλάβουν ενεργό ρόλο. Άλλα λειτουργούν πιο δειλά και άλλα δυναμικά, κάνοντας την προσωπική τους «επανάσταση». Προσπαθούν να λάβουν αποφάσεις, να εκδηλώσουν τις προτιμήσεις τους, να κάνουν τις επιλογές τους. Λαμβάνοντας υπόψη και τα δεδομένα της σύγχρονης ζωής με τις αυξημένες απαιτήσεις και τη σημερινή μορφή της οικογένειας στην οποία οι ρόλοι των μελών δεν είναι πλέον τόσο διακριτοί, εύλογα κάποιος θα υποστήριζε πως είναι ελπιδοφόρο το γεγονός πως τα παιδιά δηλώνουν την «παρουσία» τους και επιδιώκουν να αυτενεργούν. Ωστόσο, η πραγματικότητα συνήθως αναιρεί αυτή την εικόνα.

Η προσπάθεια των παιδιών να πάρουν τα ηνία της ζωής τους δεν ευοδώνεται συνήθως. Αντίθετα,  παρακωλύεται από πολλούς παράγοντες. Ο ελάχιστος ελεύθερος χρόνος, η υπερπροστατευτικότητα των κηδεμόνων, οι πολλαπλές μαθητικές υποχρεώσεις στις οποίες «πρέπει» να ανταποκριθούν, η έλλειψη υπομονής από μέρους των μεγάλων και η αδυναμία τους να διαμορφώσουν ένα πρόγραμμα μελέτης προσαρμοσμένο στις ανάγκες των παιδιών είναι ορισμένα από τα εμπόδια. Σε συνδυασμό με τα παραπάνω, τους επιβάλλεται να επιδεικνύουν απόλυτη συνέπεια, να επιτυγχάνουν σε σύντομο χρονικό διάστημα και με τις λιγότερες κατά το δυνατόν «απώλειες» όλους τους στόχους για να είναι σε όλα «τέλεια». Ωστόσο, όλα τα προαναφερθέντα αναστέλλουν τις ευκαιρίες που έχουν τα ίδια να λειτουργήσουν αφ’ εαυτού τους, ακόμη και αν κάνουν λάθη.

Σε επίπεδο παιδαγωγικής λειτουργίας αυτό μεταφράζεται σε υποκατάσταση της προσωπικής μελέτης των παιδιών και στη διαμόρφωση «έτοιμων και γρήγορων λύσεων» για αξιολογικούς και βαθμοθηρικούς λόγους. Τα ίδια ως μαθητές παθητικοποιούνται, γίνονται ακροατές σε μια διαδικασία η οποία τα συμπεριλαμβάνει χωρίς όμως να τα κινητοποιεί και χωρίς να τα διδάσκει ουσιαστικά, αφού δεν ασκεί πολύπλευρα τις δεξιότητές τους. Έτσι, όμως, η πορεία προς τη γνώση αλλοιώνεται. Στην περίπτωση αυτή, λοιπόν, ερχόμαστε αντιμέτωποι ως κοινωνία με το γεγονός πως πλέον τα παιδιά δε δημιουργούν, δεν εμπνέονται, δεν επινοούν.

Κι όμως… Τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν πράττοντας και αποκτώντας πρωτοβουλίες. Γιατί, όταν τα ίδια αυτενεργούν, μαθαίνουν να στηρίζονται στον εαυτό τους. Η αυτοπεποίθηση και η ικανότητά τους να εξελιχτούν και να μάθουν θωρακίζονται. Παρατηρούν, σκέφτονται, συγκρίνουν δεδομένα, επιλύουν προβλήματα, δημιουργούν, συμμετέχουν και εδραιώνουν την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Αναπτύσσουν αυτόνομα και ελεύθερα την προσωπικότητά τους. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να γίνει συνείδηση πως, όταν ο μαθητής μαθαίνει ενεργητικά, χρειάζεται μόνο καθοδήγηση. Κατά συνέπεια, το γεγονός αυτό απαιτεί αναθεώρηση του ρόλου του εκπαιδευτή, ο οποίος οφείλει να δημιουργήσει τις συνθήκες ώστε οι μαθητές να δουλεύουν στην τάξη τόσο ομαδικά όσο και με τον ατομικό τους ρυθμό.

Στα φροντιστήρια “ΕΡΕΙΣΜΑ” η αυτενέργεια είναι κύριο μέλημά μας! Εναρμονίζεται με τη μάθηση, με την αγάπη για τη γνώση και το βιβλίο, την ανάδειξη των δυνατοτήτων, την ενίσχυση της επινοητικότητας, την προώθηση της φαντασίας.  

Φτάσε όπου έχεις ονειρευτεί!

#ΕΡΕΙΣΜΑ #ΜΑΖΙ #ΓΙΝΕΤΑΙ

Τ: 2231307114 (Πατρόκλου 25, Λαμία)

Τ: 2231301107 (Λιανοκλάδι)

#ereisma_team #ereisma_lamia #ereisma_lianokladi