Μπορεί ένα παιδί να εμφανίσει άγχος;

Το άγχος είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή ή σε μια αίτηση για την αντιμετώπιση απαιτητικών καταστάσεων. Αποτελεί μία κοινή αντίδραση που παρατηρείται στην πλειονότητα των ανθρώπων, όταν βρεθούν αντιμέτωποι σε ήπια ή έντονα στρεσογόνα γεγονότα. Όταν κάποιος άνθρωπος νιώθει στρες, το σώμα του είναι σε ένταση και ο εγκέφαλος του πυροδοτείται από πολλαπλές σκέψεις.

Ο κάθε άνθρωπος εκτίθεται καθημερινά σε στρεσογόνες καταστάσεις. Το στρες μάλιστα μπορεί να είναι και θετικό – το λεγόμενο ευ στρες – όταν κανείς καλείται να το αντιμετωπίσει σπάνια (ή μόνο μερικές φορές) και σε περιορισμένο βαθμό, λειτουργεί εποικοδομητικά και μπορεί να δράσει σαν κινητήρια δύναμη για αυτόν. Όσο πιο συχνό και έντονο είναι το στρες όμως, τόσο πιο δύσκολο είναι να αντιμετωπιστούν οι καθημερινές υποχρεώσεις. Σε περιπτώσεις αυξημένου άγχους, προξενεί κακό και συντελεί στο να υπολειτουργεί το άτομο στις δραστηριότητες του και στο να επηρεάζεται αρνητικά η υγεία του.

Είναι γεγονός πως το άγχος εμφανίζεται στη ζωή του ανθρώπου από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής του. Όπως νιώθουν οι ενήλικες όταν είναι αγχωμένοι, ακριβώς έτσι νιώθει και ένα παιδί. Και μάλιστα πολλές φορές για το παιδί είναι πολύ πιο έντονο, αλλά και πολύ πιο δύσκολο να το αντιμετωπίσει, αφού για εκείνο είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση και δεν έχει αποκτήσει ακόμα τους απαραίτητους μηχανισμούς για να ανταπεξέλθει.

Η παιδική ηλικία είναι μια εποχή κατά την οποία δημιουργούνται μεγάλες συναισθηματικές εντάσεις. Όμως, το άγχος των παιδιών εκφράζεται διαφορετικά. Ενώ οι ενήλικες είναι επιρρεπείς σε σωματικά συμπτώματα ή ασθένειες, σωματοποιούν δηλαδή το άγχος τους, τα παιδιά εμφανίζουν κυρίως προβλήματα συμπεριφοράς ή αναστάτωση στον συναισθηματικό τους κόσμο.

Οι μορφές με τις οποίες εκδηλώνεται το άγχος σε ένα παιδί χωρίζονται σε δύο διακριτές κατηγορίες. Αρχικά, μπορεί να εκδηλωθεί με σωματικές αντιδράσεις, όπως προβλήματα ύπνου, διατροφικές διαταραχές, πονοκέφαλος, έλλειψη συγκέντρωσης, παράπονα για πόνους στην κοιλιά, και με αλλαγές στη συμπεριφορά, όπως απομόνωση, άρνηση για το σχολείο και για άλλες κοινωνικές συναναστροφές, εκρήξεις θυμού και φοβίες.

Πολλοί παράγοντες συμβάλλουν ώστε ένα παιδί να αναπτύσσει αγχώδη διαταραχή. Πρώτος και πολύ σημαντικός παράγοντας είναι η οικογένεια του παιδιού. Τόσο οι γονείς ανασφαλών παιδιών όσο και οι υπερπροστατευτικοί γονείς, ενισχύουν τη συντήρηση του άγχους στα παιδιά. Ακόμη, μεγάλο ρόλο έχει η σχέση του παιδιού με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, η πίεση που μπορεί να υφίσταται προκειμένου να ικανοποιήσει γονεϊκά ή κοινωνικά πρότυπα, ξαφνικά γεγονότα (νέο μέλος στην οικογένεια, διαζύγιο ή απομάκρυνση ενός γονέα, εντάσεις στο σπίτι, αλλαγή σπιτιού). Επόμενος και εξίσου σημαντικός παράγοντας είναι το σχολείο. Τα διάφορα συμβάντα στο χώρο του σχολείου, οι αυξημένες υποχρεώσεις των μαθημάτων, η έλλειψη χρόνου και οργάνωσης, η αλλαγή σχολείου και οι διαφορές μεταξύ των συνομιλήκων εντείνουν τα αισθήματα άγχους στο παιδί. Η αποδοχή από τους συνομιλήκους είναι επίσης πολύ σημαντική στην παιδική ηλικία. Συχνά οι έφηβοι αμφιβάλλουν για το αν είναι αρεστοί από τους συνομιλήκους τους, αν ακολουθούν τη μόδα και τα πρότυπα της εποχής και αν είναι αποδεκτοί στα πλαίσια της παρέας ή των κοινωνικών συναναστροφών.

Φυσικά, υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης των παραπάνω εκδηλώσεων αγχώδους συμπεριφοράς με τη συμβολή της οικογένειας και του σχολείου. Αρχικά, οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί και να διευκολύνουν την επικοινωνία τους μαζί του. Ο διάλογος με το παιδί είναι απαραίτητος. Μπορούν να συζητούν μαζί του τι είναι ακριβώς αυτό που το αγχώνει, πώς νιώθει εκείνη τη στιγμή και για ποιο λόγο. Να του μιλήσουν για το άγχος και να του εξηγήσουν πως είναι φυσιολογικό, δηλαδή κάτι που βιώνουν όλοι οι άνθρωποι, κάποιες στιγμές ακόμα και οι ίδιοι. Μπορούν να το ενθαρρύνουν να εκφράσει κι εκείνο ελεύθερα τα συναισθήματά του. Επιπλέον, η δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για ένα δυνατό και υγιή οργανισμό είναι καταλυτικής σημασίας. Η ξεκούραση και η καλή διατροφή ενισχύουν τις αμυντικές δυνάμεις του παιδιού για την αντιμετώπιση του άγχους. Ύστερα, στο σχολείο, όλοι οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι πολλές φορές λειτουργούν ως πρότυπα για τα παιδιά, θα πρέπει να προσπαθήσουν να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους, να τονίζουν τις καλές τους στιγμές και όλα όσα έχουν καταφέρει με τις δικές τους δυνάμεις. Ακόμη, πολύ σημαντικό είναι να καλλιεργούν την κριτική σκέψη στα παιδιά, να τα ενθαρρύνουν και να τους δίνουν κίνητρα ώστε να αναπτύξουν τις ικανότητες και τις δεξιότητές τους.

Στόχος όλων μας στα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης «ΕΡΕΙΣΜΑ», είναι να στέκουμε δίπλα στα παιδιά όχι μόνο ως εκπαιδευτικοί, αλλά κι ως άνθρωποι. Γι’ αυτό χτίζουμε με τα παιδιά σχέσεις εμπιστοσύνης που βασίζονται στις αρετές του διαλόγου. Ενισχυτικά, στο Φροντιστήριό μας, λειτουργεί πρόγραμμα συνεδρίων με την παρουσία ειδικού παιδοψυχολόγου, με θέμα τη διαχείριση του άγχους, αλλά και εκδηλώσεις με τη συμμετοχή διακεκριμένων προσώπων που έχουν ως στόχο τη σωστή πορεία & εξέλιξη των μαθητών.

#ΕΡΕΙΣΜΑ #ΜΑΖΙ #γίνεται

#παιδεία #εκπαίδευση #ψυχολογία #εμπιστοσύνη

#ereisma_lamia #ereisma_lianokladi #ereisma_team