Τα όνειρά μου ή των γονιών μου

Τα όνειρά μου ή των γονιών μου;

Ερώτηση: Τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις;

Απάντηση: Δασκάλα, ποδοσφαιριστής, μπαλαρίνα, αστροναύτης, γιατρός.

Καθένας από εμάς έχει ερωτηθεί αλλά και έχει ρωτήσει ένα μικρό παιδί τι ονειρεύεται να γίνει όταν μεγαλώσει και σίγουρα σχεδόν όλοι μας έχουμε απαντήσει ένα από τα παραπάνω. Μεγαλώνοντας βέβαια τα παιδικά μας όνειρα μπορεί να αλλάξουν, ώσπου έρχεται η ώρα της τελικής επιλογής. Και κάπου εκεί δημιουργείται το εξής δίλημμα στον επαναστάτη έφηβο: ” Τα όνειρά μου ή των γονιών μου; “.

Οι προσδοκίες των γονέων συνήθως δημιουργούνται πριν ακόμα γεννηθεί το παιδί και το ακολουθούν σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Όλοι οι γονείς με τον τρόπο τους προσδοκούν από το παιδί να είναι υγιές, ανεξάρτητο, να πετύχει σε όλους τους τομείς της ζωής του, να είναι ευτυχισμένο.

Είναι συχνό όμως φαινόμενο στις προσδοκίες που έχουν οι γονείς από το παιδί να αντικαθρεφτίζονται και δικές τους επιθυμίες, δικά τους όνειρα, δικά τους «θέλω» που δεν έχουν εκφραστεί και δεν έχουν ικανοποιηθεί. Τότε οι προσδοκίες των γονέων μεταβάλλονται και γίνονται προβολές των δύο ενηλίκων στο παιδί. Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς, είτε σκόπιμα, είτε όχι, προβάλλουν τα δικά τους όνειρα, τις δικές τους προσωπικές επιθυμίες και τα δικά τους προσωπικά ελλείμματα. Βλέπουν δηλαδή το παιδί σαν ένα μέσο για να εκπληρώσουν τους δικούς τους ανικανοποιήτους στόχους.

Πολλές φορές οι γονείς έχοντας την εμπειρία των χρόνων αλλά και της εργασιακής πραγματικότητας μπορεί να καθοδηγούν τα παιδιά τους σε πιο «ασφαλείς» εργασιακές επιλογές, σχετικά με τις οικονομικές απολαβές, τη μόνιμη αποκατάσταση ή το κοινωνικό κύρος του επαγγέλματος. Ακόμη, έχοντας επιτύχει οι ίδιοι σε κάποιο κλάδο και έχοντας δημιουργήσει το δικό τους «όνομα», τη δική τους επιχείρηση ονειρεύονται και επιθυμούν τα παιδιά τους να είναι οι συνεχιστές τους. Άλλοι πάλι γονείς θέλουν να εκπληρώσουν τα δικά τους ανεκπλήρωτα παιδικά και εφηβικά όνειρα- τα οποία δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω οικονομικών συνθηκών, επιβολής των δικών τους γονιών- μέσω των παιδιών τους.

Η αντίδραση, ωστόσο, του παιδιού στις προσδοκίες των γονέων του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ιδιοσυγκρασία του. Έτσι, ένα παιδί ανεξάρτητο από την φύση του δε θα συμμορφωθεί με τις προβολές των γονέων του, ενώ ένα παιδί που από την φύση του είναι πιο ευερέθιστο θα διαισθανθεί τι συμβαίνει και θα κάνει οτιδήποτε περνάει από το χέρι του για να σταθεί εμπόδιο στην εκπλήρωση των ονείρων των γονέων του. Σε κάθε περίπτωση όμως το παιδί φέρει την ευθύνη και το βάρος αυτής της επιθυμίας και της πιθανής αποτυχίας που μπορεί να απογοητεύσει τους γονείς. Παράλληλα, μπορεί να αναπτύξει αισθήματα άγχους, θλίψης, πίεσης και απογοήτευσης μπαίνοντας σε έναν φαύλο κύκλο όπου προσπαθεί να ζήσει μία ζωή βασισμένη στα θέλω των άλλων.

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να αποδέχονται το παιδί τους όπως ακριβώς είναι και να μην προσπαθούν να το “μεταμορφώσουν” σε μία νεότερη εκδοχή του εαυτού τους η οποία καλείται να καταφέρει σε ότι απέτυχε η παλαιότερη εκδοχή-γενιά. Αυτό δεν σημαίνει πως οι γονείς παύουν να προσπαθούν για την εξέλιξη του παιδιού τους Η κριτική των γονέων απέναντι στις πράξεις των παιδιών τους είναι αναμενόμενη όμως καλό θα ήταν να είναι εποικοδομητική και όχι απόλυτη και αφοριστική καθώς μέσω της υγιούς συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων πετυχαίνονται καλύτερα αποτελέσματα.

Το παιδί εισπράττει αγάπη όταν οι γονείς αναγνωρίζουν τις επιθυμίες και τα όνειρά του, και δείχνουν κατανόηση. Αυτό που χρειάζεται, λοιπόν ,  να κάνουν, είναι:

  1. να αναγνωρίσουν ότι το παιδί τους είναι κάτι διαφορετικό από εκείνους. Επομένως, έχει άλλες ανάγκες και επιθυμίες,
  2. να ρωτήσουν ευθέως το παιδί τι πραγματικά θέλει να κάνει.
  3. να βοηθήσουν το παιδί να αναγνωρίσει τις ανάγκες του μέσα από ερωτήσεις που περιέχουν τις λέξεις πολύ/λίγο. Για παράδειγμα: «Τι σου αρέσει πιο πολύ;/ Τι θα ήθελες πιο πολύ να κάνεις τώρα;/ Τι θα ήθελες να σου λέμε;/ Ποιο πράγμα σου λείπει πιο πολύ τώρα που είμαστε σε διακοπές;».
  4. να θυμηθούν πόσο θύμωναν εκείνοι ως παιδιά όταν οι δικοί τους γονείς δεν αφουγκράζονταν τα όνειρά τους.
  5. να παρατηρούν το παιδί τους, ώστε να βλέπουν τα έμφυτα ταλέντα του και τις πραγματικές του δυνατότητες.
  6. να βοηθούν το παιδί να κατανοήσει πότε ένα όνειρό του μπορεί να πραγματοποιηθεί και πότε όχι.
  7. να αγαπήσουν το παιδί τους όπως είναι και όχι όπως θα ήθελαν να είναι.

Ας δώσουμε, λοιπόν, χώρο στο παιδί να εκφράσει τις επιθυμίες του, ας συζητήσουμε γι’ αυτές. Έχοντας πλέον αυτοπεποίθηση, πίστη στον εαυτό του και αποδοχή από την οικογένεια το παιδί ή ο ενήλικας προχωρά στη ζωή με δυνατά εφόδια δίχως δεκανίκια αλλά βασιζόμενο στις δικές του δυνάμεις. Όταν οι γονείς ωθούν τα παιδιά τους στην εξέλιξη των δυνατοτήτων τους και στην καλλιέργεια των επιθυμιών τους τότε το παιδί γίνεται ένας ευτυχισμένος, χαρούμενος και ικανός ενήλικας.

Ο Προφήτης, Χαλίλ Γκιμπράν

Μωρό κρατώντας στην αγκάλη μια γυναίκα ζήτησε.

Μίλησέ μας για τα Παιδιά.

Κι εκείνος αποκρίθηκε.

Δεν είναι παιδιά σας τα παιδιά.

Γιοι και κόρες είναι της λαχτάρας της Ζωής για τη Ζωή.

Τα βοηθάτε νά ’ρθουν στη ζωή, αλλά δεν έρχονται από εσάς.

Ζουν μαζί σας, αλλά δε σας ανήκουν.

Δώστε τους την αγάπη σας, όχι τις ιδέες σας. Τις δικές τους ιδέες έχουν.

Στεγάστε το σώμα τους, όχι την ψυχή τους.

Η ψυχή τους ενοικεί στον οίκο του μέλλοντος, εκεί που δεν μπορείτε να πάτε μήτε στα όνειρά σας.

Προσπαθήστε να τους μοιάσετε, μη θελήσετε να σας μοιάσουν.

Η ζωή πίσω δεν τραβά, δε σταματά στο χθες.

Εσείς είστε τα τόξα.

Από σας θα πετάξουν μπροστά τα παιδιά σας σαν βέλη ζωντανά.

Ο Τοξευτής κοιτάζει το στόχο πάνω στο μονοπάτι του άπειρου.

Σας λυγίζει δυνατά, για να φύγουν γοργά και μακριά τα βέλη του.

Δεχτείτε χαρούμενα το λύγισμα στο χέρι του Τοξευτή. Εκείνος αγαπά τα βέλη που τοξεύονται, αγαπά όμως και το δυνατό το τόξο.

Στα Φροντιστήρια «Έρεισμα» είμαστε δίπλα όχι μόνο στα παιδιά αλλά και στους γονείς τους. Μέσα από συχνές συναντήσεις μαζί μας αλλά και με τη βοήθεια της ψυχολόγου μας βοηθάμε τους γονείς να μιλήσουν για τους προβληματισμούς τους. Εδώ τα όνειρα των παιδιών μας είναι και δικά μας όνειρα!

ENTER THE “ΕΡΕΙΣΜΑ” WORLD:

https://online-lessons.ereismafront.edu.gr/ — Online Lessons

https://podcast.ereismafront.edu.gr/​ — Podcast

https://ereismafront.edu.gr/​ — Site

https://www.facebook.com/ereismafront — Facebook

https://www.instagram.com/ereisma_front/ — Instagram

http://bit.ly/ereismayoutube​ — Youtube

#together_is_better #ereisma_team

T: 2231307114 (Πατρόκλου 25, Λαμία)
Τ: 2231301107 (Λιανοκλάδι)

#παιδιά #γονείς #όνειρα #εξέλιξη #εκπαίδευση #καινοτομία #ψυχολογία