Πώς να διαχειριστείτε τον θυμό των παιδιών σας;
25 Ιούλ 2024

Πώς να διαχειριστείτε τον θυμό των παιδιών σας;

Πώς να διαχειριστείτε τον θυμό των παιδιών σας; Η ανατροφή των εφήβων, μπορεί να είναι ταυτόχρονα ικανοποιητική και προκλητική. Μια κοινή πρόκληση που αντιμετωπίζουν πολλοί γονείς, είναι η αντιμετώπιση του θυμού των παιδιών τους.

Η εφηβεία είναι μια περίοδος σημαντικής συναισθηματικής ανάπτυξης και καθώς οι έφηβοι περιηγούνται σε αυτήν την περίοδο αλλαγής, δεν είναι ασυνήθιστο να βιώνουν έντονα συναισθήματα, συμπεριλαμβανομένου του θυμού. Σε αυτό το άρθρο θα βρείτε κάποιες πολύ σημαντικές πληροφορίες και συμβουλές για τη διαχείριση τέτοιων καταστάσεων.

Χρησιμοποιήστε μια πολύ απλή και αποτελεσματική μέθοδο που ονομάζεται “η αναλογία του βραστήρα (“boiling kettle” analogy).

Στρατηγική #1

Βρείτε τη βασική αιτία του θυμού των εφήβων σας.

Νιώθουν ότι δεν αγαπιούνται;

Αισθάνονται παραμελημένοι;

Υποφέρουν από προβλήματα εικόνας σώματος;

Είναι θύματα εκφοβισμού;

Παλεύουν με το άγχος;

Ασχολούνται με την τελειομανία;

Τα παιδιά σας μπορούν να μάθουν αρκετές τεχνικές διαχείρισης θυμού, όμως αν τα υποκείμενα ζητήματα δεν αντιμετωπίζονται, τότε το πρόβλημα του θυμού θα εξακολουθεί να υπάρχει. 

Να θυμάστε ότι:

Όταν οι έφηβοι δεν αισθάνονται καλά, δεν μπορούν και να ενεργήσουν σωστά.

Στρατηγική #2

Ακούστε τους εφήβους σας, ακόμη κι αν βιώνουν αρνητικά συναισθήματα.

Πολλές φορές μπορεί να διαμαρτύρονται για τους καθηγητές τους, για τους φίλους τους, ακόμα και για το πόσο άδικη είναι η ζωή μαζί τους…

Γενικά, η άποψη των νέων, όπως και η αντιμετώπιση των καταστάσεων, πολλές φορές είναι μη ισορροπημένη, όμως συνηθίστε να αποφεύγετε να τους διακόπτετε όταν εκφράζονται. Θέλουν να νιώθουν ότι τους ακούτε και ενδιαφέρεστε για τη γνώμη και τα συναισθήματά τους. Αυτό βέβαια προϋποθέτει να βάλετε στην άκρη την προσωπική σας άποψη και να ακούσετε την άποψη των παιδιών σας.

Αντισταθείτε στον πειρασμό να διορθώσετε την άποψη των παιδιών σας και να τους υποδείξετε πώς πρέπει να λειτουργούν και από ποια οπτική γωνία πρέπει να την εξετάσουν.

Επίσης αποφύγετε την φράση … “έτσι είναι η ζωή”.

Φυσικά, και η υιοθέτηση κριτικής απέναντι στην άποψή τους οδηγεί τα παιδιά σας να αποφεύγουν την επικοινωνία μαζί σας.

Ποτέ μα ποτέ μην σταματήσετε την επικοινωνία και τον εποικοδομητικό διάλογο με τα παιδιά σας, καθώς θα χαθεί η εμπιστοσύνη και η επιρροή πάνω τους.

Στρατηγική #3

Εξηγήστε την έννοια των γνωστικών στρεβλώσεων στους εφήβους σας.

Οι γνωστικές παραμορφώσεις είναι τρόποι με τους οποίους το μυαλό μάς πείθει για κάτι που δεν είναι αλήθεια.

3 κοινές γνωστικές διαταραχές:

  • φιλτράρισμα
  • πολωμένη σκέψη
  • υπεργενίκευση

Συνήθως ο υπερβολικός θυμός οφείλεται σε γνωστική παραμόρφωση…Αυτό σημαίνει πως ένα γεγονός το συνδέουμε με μια σκέψη που έχουμε κάνει, αλλά δεν έχει συμβεί στην πραγματικότητα.

Ας δούμε ένα απλό παράδειγμα: το παιδί σας μπορεί να έχει θυμώσει όταν γύρισε από το σχολείο γιατί πιστεύει ότι ο καθηγητής του τον υπονομεύει. Αυτό όμως δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα. Αυτό που όντως συμβαίνει είναι ότι αντιμετωπίζει την γνωστική διαταραχή της 1ης κατηγορίας, δηλαδή φιλτράρισμα.

Μπορεί να εστιάζει μόνο στην πρόσφατη αρνητική αλληλεπίδραση με τον καθηγητή του, αλλά μπορεί να αγνοεί τις πολλές θετικές αλληλεπιδράσεις που είχε με τον καθηγητή του στο παρελθόν.

Ο ρόλος μας ως γονείς είναι να υπενθυμίσουμε στα παιδιά αυτές τις στιγμές και να μην τα αφήσουμε να επηρεάζονται από εσφαλμένες αντιλήψεις του παρόντος.

Στρατηγική #4

Συζητήστε τους οικογενειακούς κανόνες που σχετίζονται με την έκφραση του θυμού.

Όταν όλα ηρεμήσουν και όλοι στην οικογένεια είναι νηφάλιοι, τότε μπορείτε να πραγματοποιήσετε μια συζήτηση για το πώς ο καθένας θα εκφράζει τον θυμό του μέσα στην οικογένεια.

Κατά την διάρκεια της συζήτησης θέστε τους κανόνες στους οποίους ο καθένας θα δεσμευτεί να τηρεί.

Δώστε έμφαση στο ότι ακόμη και εσείς ως γονείς οφείλετε να τους τηρείτε ΠΑΝΤΑ.

Ας θεωρήσουμε ότι θα συμφωνήσετε στο να αποφεύγετε:

  • έντονα ξεσπάσματα (σπάσιμο αντικειμένων, χτυπήματα επίπλων ή της πόρτας)
  • χυδαιότητες
  • υβριστικό λεξιλόγιο
  • ξέσπασμα στη μέση μιας συζήτησης

Είναι μια πολύ ωραία ευκαιρία να τονίσετε την διαφορά ανάμεσα στον θυμό και την επιθετικότητα.

Είναι απόλυτα αποδεκτός ο θυμός, αλλά παντελώς μη αποδεκτή η επιθετικότητα.

Είναι πολύ σωστό να γράψετε τους κανόνες και να τους κοινοποιήσετε σε ένα εμφανές σημείο, όπως η πόρτα του ψυγείου, ώστε να έχουν όλα τα μέλη πρόσβαση σε αυτούς.

Στρατηγική #5

Μοντελοποιήστε τους εφήβους σας πώς να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τον θυμό.

Πολλές φορές μέσα στην οικογένεια συμβαίνουν καυγάδες και διαφωνίες, ακόμη και ανάμεσα στους γονείς. Εμείς οι γονείς οφείλουμε να δείξουμε στα παιδιά μας πως λύνουμε τις διαφορές μας με ήρεμο τρόπο.

Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που παρατηρούν τους γονείς τους να έχουν ήπιες συγκρούσεις και να λύνουν τα προβλήματά τους με ηρεμία και συζήτηση, αναπτύσσουν μεγαλύτερη ενσυναίσθηση.

Για αυτό αν χάσετε την ψυχραιμία απέναντί τους, ζητήστε τους συγγνώμη και προσπαθήστε να επανορθώσετε.

Στρατηγική #6

Κάντε κάτι μαζί με τους εφήβους σας που τους αρέσει.

Ίσως αρχικά αυτό που αναφέρουμε να μην ταιριάζει σε καταστάσεις θυμού… όμως ας το δούμε λίγο διαφορετικά. Όταν το παιδί σας είναι θυμωμένο, το χειρότερο που μπορείτε να κάνετε είναι να προσπαθήσετε να ανατρέψετε άμεσα και απότομα αυτό που αισθάνεται. Ένας πολύ καλός τρόπος είναι να οδηγήσετε την όλη κατάσταση σε ένα περιβάλλον πιο ήρεμο. Μπορείτε να επιλέξετε δραστηριότητες που θα προσφέρουν σε όλους σας γέλιο και διασκέδαση, π.χ. βόλτα σε ένα πάρκο, μια εκδρομή.

Αν όμως εστιάσετε στο να διώξετε τον θυμό με επίμονο τρόπο, τότε το μόνο που θα καταφέρετε είναι να οξύνετε την κατάσταση περισσότερο, αφού θα νιώσουν ότι οι ίδιοι είναι ένα πρόβλημα που προσπαθείτε να διορθώσετε.

Πώς να διαχειριστείτε τον θυμό των παιδιών σας;
Πώς να διαχειριστείτε τον θυμό των παιδιών σας;

Στρατηγική #7

Μην εστιάζετε στο να κερδίσετε τη διαμάχη.

Αν συνεχώς προσπαθείτε να δείξετε ότι εσείς είστε οι ρυθμιστές στο σπίτι και αυτοί που ξέρουν το σωστό, τότε σίγουρα θα κάνετε τα παιδιά σας να θυμώνουν περισσότερο. Κανένας δεν θέλει να νιώθει ότι έχει πάντα άδικο και πάντα να χάνει. Δώστε κάποιες φορές δίκιο στα παιδιά σας,  ακόμη κι αν δεν έχουν. Είναι πολύ σημαντικό να νιώθουν ελεύθερα, ώστε να σας ανοιχτούν και να μοιραστούν το θυμό τους μαζί σας. Σε διαφορετική περίπτωση θα σας αποφεύγουν ολοένα και περισσότερο και θα χάσετε την επαφή μαζί τους.

Ψυχραιμία, εμπιστοσύνη, θετική διάθεση, διάλογος…. κι όλα λύνονται!

Αν βρήκατε χρήσιμο το άρθρο αυτό, τότε μπορεί να σας ενδιαφέρει κι αυτό ΕΔΩ

ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ Μ.Ε. “ΕΡΕΙΣΜΑ”

  • Πατρόκλου 25, Λαμία – 2231307114
  • Λιανοκλάδι – 2231301107

Βρείτε μας & ακολουθήστε μας:

Instagram

Youtube

Facebook

Twitter

Tik Tok

#teamereisma