Οικονομική εκπαίδευση στα παιδιά μας
04 Απρ 2024

Οικονομική εκπαίδευση στα παιδιά μας

Οικονομική εκπαίδευση. Κάτι απαραίτητο για τα παιδιά.

Το να είσαι γονιός είναι από μόνο του μια full time δουλειά. Ο υπολογισμός και η διαχείριση των εξόδων που προκύπτουν όταν ένα ζευγάρι αποκτήσει παιδιά, είναι μία ακόμα σημαντική παράμετρος που έχει ρόλο τόσο στην ανατροφή τους, όσο και στη μετέπειτα ζωή τους. Η οικονομική εκπαίδευση στα παιδιά μας…

Καθώς κάθε γενιά αντιμετωπίζει τις δικές της οικονομικές προκλήσεις και δυσκολίες, οι γονείς ανά περιόδους καλούνται να διαχειριστούν διαφορετικά δεδομένα. Το ενδεχόμενο, όμως, αντιμετώπισης ενός οικονομικού κινδύνου παραμένει ίδιο σε κάθε γενιά και έχει τις ρίζες του στην ελλιπή εκπαίδευση και προετοιμασία που χαρακτηρίζει τους ίδιους τους γονείς σε σχέση με τη λήψη αποτελεσματικών, οικονομικών αποφάσεων.

Μια τέτοιου είδους γνώση αντιμετώπισης των οικονομικών κινδύνων που ελλοχεύουν, όχι μόνο θα μπορούσε να εξασφαλίσει για τις οικογένειες ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο, αλλά θα βοηθούσε, επίσης και τα παιδιά ώστε να έχουν ένα πιο σταθερό, οικονομικό μέλλον.

Σύμφωνα με τον Ken Eyler, τον CEO της Aquilance, μιας εταιρείας χρηματοοικονομικών υπηρεσιών με πελάτες εύπορες οικογένειες, η κατάλληλη ηλικία για να αρχίσουν οι γονείς να μιλούν στα παιδιά τους για τα χρήματα και να τους παραδίδουν μαθήματα, είναι γύρω στα 5 ή 6.

«Ώσπου να γίνουν 11, 12 ή 13 και να φτάσουν στην εφηβεία, θα πρέπει να είναι αρκετά εξοικειωμένοι με το πώς λειτουργούν τα χρήματα στην κοινωνία», λέει στο CNBC.

Ο οικονομικός αλφαβητισμός μπορεί να διαμορφώσει πολίτες που πραγματοποιούν πιο σίγουρα επιχειρηματικά βήματα και διαχειρίζονται πιο σωστά τους οικονομικούς τους πόρους.

Οικονομική εκπαίδευση στα παιδιά μας. Η κατάλληλη ηλικία για να αρχίσουν οι γονείς να μιλούν στα παιδιά τους για τα χρήματα και να τους παραδίδουν μαθήματα, είναι γύρω στα 5 ή 6.

Ο οικονομικός αλφαβητισμός ξεκινά από την παιδική ηλικία

Όταν ο οικονομικός αλφαβητισμός ξεκινά για τα παιδιά από μικρή ηλικία, τότε μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη λήψη μελλοντικών αποτελεσματικών οικονομικών αποφάσεων. Οι θεμελιώδεις βάσεις της οικονομικής δεξιότητας ορίστηκαν το 2012 από τον ΟΟΣΑ ως «ο συνδυασμός της αντίληψης, των γνώσεων, των δεξιοτήτων, των στάσεων και των συμπεριφορών που είναι απαραίτητες για να παίρνει κανείς σωστές οικονομικές αποφάσεις και, εν τέλει, να επιτυγχάνει την ατομική οικονομική ευημερία».

Ο ορισμός αυτός αναγνωρίστηκε σε παγκόσμιο επίπεδο από τους ηγέτες των G20 το 2012. Ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός δεν έχει να κάνει αποκλειστικά με τις γνώσεις μας σχετικά με τα χρήματα. Πρόκειται για το σύνολο της αντιμετώπισής μας προς τα χρήματα, τι πιστεύουμε γι’ αυτά, πώς αισθανόμαστε όταν τα ζητάμε, πώς τα αποταμιεύουμε, πώς τα ξοδεύουμε ή πώς τα επενδύουμε.

Ένα παιδί που λαμβάνει από νωρίς μια οικονομική εκπαίδευση είναι λιγότερο πιθανό να βρεθεί μελλοντικά σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή να έχει χρέη. Αντίθετα, θα γνωρίζει εγκαίρως πώς να εξασφαλίσει ένα πλεόνασμα που θα το βοηθήσει να εκπληρώσει τους στόχους του στη μόρφωση, στην καριέρα ή στην μετέπειτα οικογενειακή του ζωή. Γι’ αυτό, η οικονομική εκπαίδευση είναι και για τα παιδιά μια αξιόλογη δύναμη.

Μπορούν τα παιδιά να εξοικειωθούν με τα χρήματα;

Σύμφωνα με μελέτες, φαίνεται ότι το 36% των γονέων είναι «πολύ» ή «εξαιρετικά» απρόθυμοι να συζητήσουν τα οικονομικά με τα παιδιά τους, ενώ το 26% δηλώνουν ότι είναι «κάπως» διστακτικοί. Η συζήτηση για τα χρήματα μπορεί να θεωρείται περιττή ή άβολη, όμως η απουσία της έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να αγνοούν βασικές έννοιες και δεξιότητες που θα είχαν μεγάλη σημασία για το μέλλον τους. 

Ως γονείς θα μπορούσαμε να κάνουμε τις «συζητήσεις για τα χρήματα» μέρος της καθημερινότητάς μας στην οικογένεια, αρχίζοντας από απλές συναλλαγές. Αυτό θα βοηθούσε τα παιδιά να αναπτύξουν μια θετική νοοτροπία για τα χρήματα.

Οικονομική εκπαίδευση στα παιδιά μας. Ας βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν μια θετική νοοτροπία για τα χρήματα.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

10 τρόποι για να συζητήσουμε με τα παιδιά για τα χρήματα

  1. Τους δείχνουμε τα νομίσματα και τα χαρτονομίσματα που έχουμε στο πορτοφόλι μας και τα μετράμε παρέα. Τους εξηγούμε τα διαφορετικά μεγέθη, τα χρώματα και τους αριθμούς πάνω τους, ώστε να αρχίσουν να έχουν μια αντίληψη για τα διαφορετικά νομίσματα και χαρτονομίσματα που υπάρχουν. 
  2. Συζητάμε με τα μεγαλύτερα παιδιά για τους διαφορετικούς τρόπους πληρωμής: με μετρητά, με χρεωστικές ή πιστωτικές ή προπληρωμένες κάρτες είτε ανέπαφα, είτε με πληκτρολόγηση του pin, μέσω του κινητού, μέσω της υπηρεσίας Digital Banking. Εξηγούμε με απλό και κατανοητό τρόπο τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε μεθόδου πληρωμής και τα βοηθούμε να εξοικειωθούν με απλές τραπεζικές συναλλαγές. 
  3. Τους μιλάμε για το πώς «βγαίνουν» τα λεφτά της οικογένειας. Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν, επίσης, να αντιληφθούν “κρατήσεις” που γίνονται από τις ακαθάριστες αμοιβές μας και να κατανοήσουν τον σκοπό τους. 
  4. Συζητάμε για τον τρόπο λήψης οικονομικών αποφάσεων στην οικογένεια, τον προϋπολογισμό και τις υποχρεώσεις που πρέπει να καλυφθούν για όλα τα μέλη. 
  5. Μαθαίνουμε μαζί με τα παιδιά τη διαφορά μεταξύ ανάγκης και επιθυμίας. Προσπαθούμε να τα κάνουμε να κατανοήσουν ποια αγαθά χρειαζόμαστε καθημερινά, όπως τρόφιμα και ρούχα, και ποια όχι, όπως κάποια αντικείμενα ή παιχνίδια που μπορεί να μην είναι απαραίτητα. Προσοχή, δεν ξεχνάμε να τους υπενθυμίζουμε στιγμές και δραστηριότητες που προσφέρουν χαρά χωρίς να κοστίζουν τίποτα, όπως το παιχνίδι με τους φίλους ή ένας περίπατος στη φύση. 
  6. Διδάσκουμε στα παιδιά την έννοια της αποταμίευσης. Καθώς, πολλές φορές οι συνθήκες στη ζωή τους θα είναι απαιτητικές, βοηθάμε τα παιδιά να εξοικειωθούν με την έννοια της αποταμίευσης και να την κάνουν από νωρίς μια συνήθεια που στο μέλλον θα τους φανεί πολύ χρήσιμη. 
  7. Κάνουμε μαζί τους τα ψώνια του σούπερ μάρκετ και τους μαθαίνουμε τις έννοιες των προσφορών, καθώς και το πώς να επιλέγουν πιο συμφέροντα προϊόντα. 
  8. Δεν ξεχνάμε να επισημάνουμε πόσο σημαντικό είναι να διατηρούμε τα προσωπικά μας στοιχεία ασφαλή και πόσο επικίνδυνο είναι να μοιραζόμαστε κωδικούς πρόσβασης ή PIN με τρίτα πρόσωπα. 
  9. Εμπλέκουμε τα παιδιά σε αποφάσεις σχετικές με διάφορα είδη δαπανών, όπως η αγορά ενός νέου laptop ή μιας καινούριας τηλεόρασης. Μπορούμε ακόμα να τους ζητήσουμε να μας συνοδέψουν σε ένα κατάστημα για να αγοράσουμε μαζί τα προϊόντα ή να μας βοηθήσουν να αναζητήσουμε μια πιο συμφέρουσα τιμή στο διαδίκτυο. 
  10. Τέλος, τους εξηγούμε τις πάγιες δαπάνες ενός σπιτιού, όπως είναι οι λογαριασμοί ενέργειας, κινητής και σταθερής τηλεφωνίας και τα ενθαρρύνουμε να ανακαλύψουν και εκείνα τρόπους εξοικονόμησης, βάση της πληθώρας πληροφοριών που έχουν καθημερινά στο διαδίκτυο.

Ο οικονομικός αλφαβητισμός ως τρόπος ανάπτυξης των δεξιοτήτων των παιδιών

Είναι αρκετά περίεργο το γεγονός ότι στην Ελλάδα τα παιδιά και οι νέοι/ες σε καμία βαθμίδα της τυπικής εκπαίδευσης δεν εφοδιάζονται με συγκεκριμένες γνώσεις και εργαλεία, ώστε να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους στο πεδίο της οικονομικής διαχείρισης. 

Μέχρι να γίνει κάτι τέτοιο, είναι πολύ σημαντικό ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός να ξεκινάει από το οικογενειακό περιβάλλον και να εξελίσσει την ευημερία και τον τρόπο λήψης αποφάσεων μικρών και μεγάλων στις πολύπλοκες, σύγχρονες κοινωνίες.

Τα παιδιά λοιπόν μπορούν και πρέπει να αποκτήσουν θετική στάση για τα χρήματα από μικρή ηλικία, να έχουν αυτοπεποίθηση ως προς τη χρήση τους, να αναπτύσσουν την ικανότητα να προγραμματίζουν και να αποταμιεύουν, καθώς και να κατανοήσουν βασικές, οικονομικές διαδικασίες που θα τους είναι χρήσιμες σε όλη τους τη ζωή. 

Οικονομική εκπαίδευση στα παιδιά μας. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν βασικές, οικονομικές διαδικασίες που θα τους είναι χρήσιμες σε όλη τους τη ζωή. 

Πηγή: Financially Empowered newsletter

Αν βρήκατε χρήσιμο το άρθρο αυτό, τότε μπορεί να σας ενδιαφέρει κι αυτό ΕΔΩ

ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ Μ.Ε. “ΕΡΕΙΣΜΑ”

  • Πατρόκλου 25, Λαμία – 2231307114
  • Λιανοκλάδι

Βρείτε μας & ακολουθήστε μας:

Instagram

Youtube

Facebook

Twitter

Tik Tok