Κοινωνική φοβία – Κοινωνικό άγχος

Οι όροι « Κοινωνική φοβία – Κοινωνικό άγχος » περιγράφουν τον υπερβολικό φόβο του ατόμου να βρίσκεται μαζί με άλλους. Όλοι οι άνθρωποι κάποιες φορές νιώθουν αμηχανία και νευρικότητα σε διάφορες κοινωνικές καταστάσεις. Συνήθως, όμως, το αρχικό άγχος υποχωρεί και μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της κατάστασης.

Αντίθετα, στην περίπτωση της κοινωνικής φοβίας, η ομαλή άσκηση των κοινωνικών και καθημερινών δραστηριοτήτων παρεμποδίζεται σε μεγάλο βαθμό, καθώς το άτομο φοβάται ότι θα ενεργήσει με τρόπο που θα το φέρει σε αμηχανία ή θα προκαλέσει την ταπείνωσή του.

Πρόκειται για μία αγχώδη διαταραχή που αφορά στον έντονο φόβο για συγκεκριμένες καταστάσεις, και ειδικά εκείνες οι οποίες είναι άγνωστες ή εκείνες στις οποίες υπάρχει η σκέψη ότι οι άλλοι άνθρωποι παρακολουθούν με στόχο να κρίνουν και να απορρίψουν.  Είναι μια συχνή διαταραχή που μπορεί να δυσκολεύει τη συμμετοχή του ατόμου στο σχολείο, στην εργασία, στις οικογενειακές συγκεντρώσεις.

Τα συμπτώματα αυτής της διαταραχής αναγνωρίζονται στην παιδική ηλικία, την εφηβεία και την ενήλικη ζωή. Κάποιες εκδηλώσεις είναι διαφορετικές σε άτομα κάτω των 18, αλλά τα περισσότερα συμπτώματα είναι όμοια σε όλες τις ηλικίες.

Στην παιδική ηλικία, ένα παιδί μπορεί να αρχίσει να έχει σωματικά συμπτώματα, όπως πόνο στην κοιλιά, πονοκέφαλο, σφίξιμο στο στομάχι, εφίδρωση, ανεβασμένους παλμούς και άλλα όταν πρόκειται να εκτεθεί σε κοινό, να πει ένα ποίημα, να δώσει μία παράσταση ή ακόμα και να πει το μάθημα μέσα στην τάξη.

Τυπικές καταστάσεις που είναι δυνατόν να πυροδοτήσουν σε ένα άτομο τον φόβο αυτό είναι:

  • η γνωριμία με άγνωστους ανθρώπους
  • το να βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής
  • το να το κοιτούν ενώ κάνει κάτι
  • η ομιλία μπροστά σε κοινό
  • το φλερτ
  • το να τρώει ή να πίνει μπροστά σε άλλους
  • το να συμμετέχει σε κοινωνικές εκδηλώσεις (πάρτι, γιορτές, εκδρομές)

Στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει τα δυσάρεστα συμπτώματα και τα συναισθήματά του, το άτομο επιστρατεύει δύο μηχανισμούς:

  • Διάφορες συμπεριφορές ασφαλείας π.χ. μένει σιωπηλό ή προσπαθεί να μιλήσει ελάχιστα, προσπαθεί να περάσει απαρατήρητο για να διαφύγει της προσοχής των άλλων κτλ.
  • Αποφυγή των καταστάσεων που προκαλούν φόβο.

Πολλοί είναι οι δυσλειτουργικοί τρόποι σκέψης οι οποίοι παίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση του άγχους σε κοινωνικές καταστάσεις. Οι σημαντικότεροι είναι οι ακόλουθοι:

  • Διάβασμα της σκέψης : Το άτομο είναι βέβαιο ότι ξέρει πώς σκέφτονται οι άλλοι γι’ αυτό και με σιγουριά καταλήγει στο συμπέρασμα ότι θα το κρίνουν εξίσου αυστηρά και αρνητικά, όπως το ίδιο κρίνει τον εαυτό του.
  • Πρόβλεψη του μέλλοντος : Το άτομο προβλέπει τη χειρότερη δυνατή έκβαση για μία κατάσταση και έτσι αγχώνεται προκαταβολικά.
  • Προσωποποίηση : Το άτομο υποθέτει ότι οι άλλοι εστιάζουν σε αυτό την προσοχή τους με αρνητικό τρόπο και είναι σίγουρο ότι κάτι που συζητούν ή μία γκριμάτσα τους αφορά στο ίδιο προσωπικά.
  • Καταστροφοποίηση : Το άτομο, υπερβάλλοντας, θεωρεί καταστροφικό να αντιληφθεί κάποιος τρίτος το άγχος και την αμηχανία του.

Η κοινωνική φοβία, συνήθως στη μικρή ηλικία με τη βοήθεια των γονέων και των εκπαιδευτικών έχει καλή πρόγνωση. Στην εφηβεία και την ενήλικη ζωή, μπορεί να είναι ο θεμέλιος λίθος, ώστε να κρατηθεί όλο το ψυχικό σύστημα του ατόμου.

Στα φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης «Έρεισμα», δημιουργούμε στα παιδιά ένα κλίμα διαβεβαίωσης και ασφάλειας. Με τη βοήθεια της ψυχολόγου μας αναζητούμε τα εμπόδια στην εξέλιξή τους, ώστε η κοινωνική φοβία να γίνει διαχειρίσιμη.

Για οποιαδήποτε πληροφορία, επικοινωνήστε μαζί μας στο τηλέφωνο: 2231307114θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε!

ENTER THE “ΕΡΕΙΣΜΑ” WORLD:

Facebook – https://www.facebook.com/ereismafront

Instagram – https://www.instagram.com/ereisma_front/ 

Youtube – http://bit.ly/ereismayoutube​ 

Twitter – @EreismaFront 

#ΕΡΕΙΣΜΑ #teamereisma #κοινωνικόάγχος #κοινωνικήφοβία #εκπαίδευση #ψυχολογία #καινοτομία