Η σημασία του να μην κάνεις τίποτα
18 Μάι 2024

Η σημασία του να μην κάνεις τίποτα

Δεν είναι καθόλου εύκολο να μην κάνει κανείς τίποτα σήμερα. Η κοινωνία μας βασίζεται στους ανθρώπους που κάνουν διαρκώς πράγματα και η κουλτούρα μας κινείται γύρω από αυτό. Είναι δύσκολο ξαφνικά να μάθεις να τεμπελιάζεις και να χαλαρώνεις, χωρίς να σου αποσπούν την προσοχή οι καθημερινές υποχρεώσεις. Οι Ιταλοί έχουν μία φράση γι’ αυτό: dolce far niente. Η «γλυκιά απραξία», σύμφωνα με την ελληνική μετάφραση, είναι ένα δώρο στον ανθρώπινο οργανισμό και την ευεξία μας, που δυστυχώς δεν έχουμε συνειδητοποιήσει τη σημασία του.

Κάποιες φορές, το πιο παραγωγικό πράγμα που μπορείτε να κάνετε για την ψυχική σας υγεία, τα επίπεδα ενέργειας, ακόμη και την ίδια την δουλειά σας είναι να επιλέξετε συνειδητά την αδράνεια. Να απολαμβάνετε, δηλαδή, αληθινά τα αξιοθέατα γύρω σας και τους ήχους της φύσης για να αποσυνδέεστε προσωρινά από τα βάρη και τις υποχρεώσεις σας, ώστε στη συνέχεια να επανασυνδεθείτε πιο ουσιαστικά και παραγωγικά.

Οι περισσότεροι άνθρωποι αισθάνονται ενοχές αν δεν κάνουν κάτι που να είναι «εποικοδομητικό» ή «χρήσιμο», γι΄αυτό και δεν μπορούν να μένουν με σταυρωμένα χέρια. Όμως το δικαίωμα μας στην τεμπελιά είναι επιστημονικά κατοχυρωμένο και αποτελεί σημάδι υψηλής ευφυΐας. Η τεμπελιά ήταν χαρακτηριστικό του ανθρώπινου είδους πριν από τις εφευρέσεις που μας έλυσαν τα χέρια. Ακόμη κι αν θεωρείται ως «μία από τις επτά θανάσιμες αμαρτίες» η τεμπελιά ήταν βασικό χαρακτηριστικό των πρωτόγονων.

Το να αντιστέκεστε στο να «κάνετε κάτι» όλη την ώρα είναι πραγματικός αγώνας. Όμως, η συνειδητή αποσύνδεση σας από τη συνεχή δράση θα κάνει θαύματα στο μυαλό σας. Αδράνεια για παράδειγμα, είναι οι μακρινοί περίπατοι στη φύση, αφήνοντας το μυαλό σας να περιπλανηθεί χωρίς να πιάσετε καθόλου το τηλέφωνό σας. Είναι, το να πείτε όχι σε μία επιπλέον συνάντηση ή σε μία κοινωνική υποχρέωση που απορροφά την ψυχή σας.

Πρέπει να αφήσετε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κατά το οποίο δεν κάνετε τίποτα, ώστε να επιτρέψετε στο μυαλό σας να σκεφτεί. Το να λέτε «όχι» σε περιττές δεσμεύσεις και περιοριστικές υποχρεώσεις είναι αντίσταση στις εξωτερικές πιέσεις να είστε συνεχώς απασχολημένοι. Το να μάθετε να απορρίπτετε αιτήματα που εξαντλούν την ενέργειά σας δηλώνει ότι δεν είστε συνεχώς διαθέσιμοι.

Γιατί όμως, πρέπει οπωσδήποτε να περνάμε τον ελεύθερο χρόνο μας ποιοτικά, διαβάζοντας για παράδειγμα ένα βιβλίο ή κάνοντας δουλειές στο σπίτι; Ο οργανισμός μας χρειάζεται ανάπαυση, την οποία πολλές φορές δε βρίσκει μόνο στο οκτάωρο του βραδινού μας ύπνου – και το οκτάωρο ισχύει συνήθως για τους πιο τυχερούς. Η καθημερινότητά μας είναι τόσο περίπλοκη πλέον, τόσο φορτωμένη, από τη δουλειά, από την άσχημη επικαιρότητα, ακόμα και από τα ευχάριστα πράγματα που μπορεί να μας συμβαίνουν και χρειαζόμαστε μία ανάπαυλα.

Την ώρα που επιλέγουμε να ξεκουραστούμε, αφήνουμε στην άκρη το κινητό μας τηλέφωνο ή ό,τι άλλο μπορεί να μας διακόψει, απομακρύνουμε τις ατζέντες μας, τον υπολογιστή μας και κυρίως, τους ανθρώπους που δε μπορούν να μας αφήσουν στην ησυχία μας και σταδιακά όλη αυτή η διαδικασία θα μπει στη ρουτίνα μας. Αν έχουμε συνηθίσει να τα προγραμματίζουμε όλα και να τα βάζουμε στο ημερολόγιό μας, ας συμπεριλάβουμε κι αυτό. Σε αυτή την περίπτωση θα είναι πιο εύκολο να επιτύχουμε την καθημερινή ξεκούραση και να γλιτώσουμε από τις αρνητικές επιπτώσεις του μακροχρόνιου άγχους στη ζωή μας. Σε αυτό το χρόνο που δεν κάνουμε τίποτα, το μυαλό μας υποσυνείδητα επεξεργάζεται τι έχει συμβεί όλη την ημέρα, τακτοποιεί τα συναισθήματά μας και τις σκέψεις μας και, φυσικά, διώχνει μακριά το στρες, ώστε μετά την ξεκούραση να είμαστε πιο λειτουργικοί.

Η ανεμελιά, η ξεκούραση ακόμα και η ανία μπορούν να πυροδοτήσουν τη δημιουργικότητα. Υπάρχει λόγος που  πολλοί συγγραφείς και καλλιτέχνες βάζουν  στην καθημερινότητά τους μακρινές βόλτες. Μια εξήγηση είναι «το φαινόμενο της επώασης»:  όταν σταματάει κάποιος να εστιάζει σε αυτό που πρέπει να κάνει, φαίνεται πως δίνει άδεια στο ασυνείδητο να ξεκινήσει να εργάζεται. Σε μια έρευνα οι άνθρωποι που γνώριζαν ότι θα επέστρεφαν σε μια δημιουργική δραστηριότητα μετά το διάλειμμα τα πήγαν πολύ καλύτερα σε αυτή τη δραστηριότητα όταν επέστρεψαν σε αυτή, σε σχέση με εκείνους που δεν περίμεναν  ότι θα επιστρέψουν. Υποθέτουμε ότι είναι η ασυνείδητη επεξεργασία, όχι απλά η ανάπαυλα, που κάνει τη διαφορά.

Το να μην κάνετε τίποτα είναι τρόπος αυτοσυντήρησης. Επιλέγοντας να μην εμπλακείτε, σημαίνει ότι θέλετε απλώς να «είστε» αντί να «κάνετε» όλη την ώρα. Είναι η απόρριψη της πίεσης για απόδοση και προσφορά, ανά πάσα στιγμή.

Αλλά σε ένα βαθύτερο επίπεδο, είναι μια πράξη ενδοσκόπησης και αντίστασης ενάντια στο θόρυβο της σύγχρονης ζωής. Είναι η επίγνωση του τι χρειάζεται το μυαλό και το σώμα σας για να κάνει αυτό που κάνει καλύτερα. Είναι μια συνειδητή απόφαση, όχι μια παθητική αποδοχή του status quo.

«Αν είσαι εν κινήσει όλη την ώρα, πρέπει να το προσέξεις και να κάνεις κάτι γι’ αυτό»

λέει η ψυχολόγος Marny Lishman.

Η  ιδέα πως το να «κάνεις τίποτα» είναι μια δεξιότητα που χρειάζεται να  μάθει κάποιος μπορεί να προκαλεί σύγχυση, τουλάχιστον αρχικά. Σίγουρα είναι απλά το ζήτημα του να σταματήσει κάποιος να κάνει το παραμικρό. Αυτό δεν είναι; Κι όμως αυτό είναι τελικά εύκολο να το πεις και δύσκολο να το κάνεις.

Το να μην κάνετε τίποτα είναι ένα στρατηγικό εργαλείο για να απομακρυνθείτε και να επιστρέψετε πιο δυνατοί. Η ακινησία είναι ο τρόπος με τον οποίο βελτιώνετε την κριτική σκέψη, την αυτογνωσία και την επανασύνδεση με τον εσωτερικό σας εαυτό.

Η ανάκτηση του δικαιώματός σας «να μην κάνετε τίποτα» είναι μια ισχυρή πράξη αντίστασης που ανοίγει πόρτες στην αυτοανακάλυψη και ανοίγει το δρόμο για μια πιο ικανοποιητική και με νόημα ζωή.

Το δικαίωμα να μην κάνουμε τίποτα είναι μια ριζική πράξη αυτοφροντίδας. Είναι μια συνειδητή επιλογή, μια στρατηγική απόσυρση από τον τροχό που τρέχει ένα χάμστερ. Λέει «όχι» στην αδυσώπητη πίεση για κατανάλωση, παραγωγή και συμμόρφωση. Είναι η ανάκτηση του χρόνου και της ενέργειάς σας.

Άλλες σχετικές έρευνες δείχνουν ότι η ανία κινητοποιεί τους ανθρώπους να επινοήσουν ενδιαφέροντες τρόπους, ώστε να την καταπολεμήσουν κι έτσι πυροδοτείται η δημιουργικότητά τους. Επιπλέον, η ελεύθερη σκέψη καταπολεμά την τάση να έχουμε παρωπίδες όπως όταν συγκεντρωνόμαστε αποκλειστικά και μόνο στους στόχους μας.

Downshifting, easy living ή αδράνεια, τεμπελιά και χαλάρωση, όπως κι αν το πεις, έχει το ίδιο αποτέλεσμα. Μπορεί να βελτιώσει την παραγωγικότητα και την απόδοσή σου. Κάνε μία παύση πέντε ή δέκα λεπτά, δώσε στον εαυτό σου τον χρόνο να ανασυνταχθεί, να αναθεωρήσει και να απορροφήσει τις πληροφορίες που έχει λάβει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Όταν σταματήσεις να κάνεις κάτι, μπορείς να βρεις τους σωστούς μηχανισμούς για να επιλύσεις ένα πρόβλημα ή να ενισχύσεις τη δημιουργικότητά σου.

Η τεμπελιά είναι κάτι περισσότερο από αποθήκευση δυνάμεων: είναι το σημάδι ενός ενεργού μυαλού. Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο British Columbia το επιβεβαίωνουν: το μυαλό μας είναι πιο δραστήριο όταν «ταξιδεύει» παρά όταν εκτελεί μηχανικές εργασίες, αφού η νοητική αυτή κατάσταση ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου που συνδέονται με την επίλυση περίπλοκων προβλημάτων.

Συμβαίνει μερικές φορές να μην μπορείς να χαλαρώσεις επειδή υπάρχει πάντα «κάτι που πρέπει να γίνει», σημαντικό ή επείγον. Όμως μην συγχέεις τα «σημαντικά» με τα «επείγοντα». Τα σημαντικά είναι αυτά που σε βοηθούν να πετύχεις τους στόχους σου, αλλά συνήθως δεν είναι επείγοντα. Από την άλλη, πολλά από τα επείγοντα δεν είναι απαραιτήτως και σημαντικά.

Επιλέγοντας να απομακρυνθείτε, έστω και για λίγο, αναλαμβάνετε τον έλεγχο της φροντίδας του εαυτού σας. Το «τίποτα» δεν είναι εγωιστικό. Είναι η ποιοτική ώρα να αμφισβητήσετε τις προτεραιότητές σας. Στις ήσυχες στιγμές της αδράνειας, εντοπίζουμε αυτό που πραγματικά έχει σημασία. Χρειάζεστε όμως πειθαρχία για να αντισταθείτε στην παρόρμηση να γεμίσετε κάθε κενή στιγμή με ενασχόληση και θάρρος για να αψηφήσετε την πίεση να είστε συνεχώς «εν δράσει».

Η αρχική ενοχή της επιβράδυνσης και ο φόβος να θεωρηθεί μη παραγωγικός χρόνος μπορεί να είναι σημαντικά εμπόδια. Ωστόσο, η αντίσταση θα εξασθενήσει, καθώς αρχίζετε να βιώνετε τα οφέλη της ξεκούρασης και της αναζωογόνησης. Θα συντονιστείτε περισσότερο με τις εσωτερικές σας ανάγκες και ρυθμούς, οδηγώντας σε μια πιο ικανοποιητική προσέγγιση της παραγωγικότητας.

Ανακτήστε τον έλεγχο του χρόνου και της προσοχής σας. Μια πιο ήρεμη προσέγγιση στη ζωή αλλάζει τα πάντα. Η αδράνεια μπορεί να είναι η πιο ριζοσπαστική συνήθεια παραγωγικότητας που μπορείτε να προσθέσετε στο πρόγραμμά σας.

Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ δεν θα μπορούσε να έχει περισσότερο δίκιο όταν είπε:

«Χρειάζομαι ακόμα περισσότερη υγιή ξεκούραση για να δουλέψω όσο καλύτερα μπορώ. Η υγεία μου είναι το πιο σημαντικό κεφάλαιο που έχω και θέλω να τη διαχειρίζομαι έξυπνα».

Αν βρήκατε χρήσιμο το άρθρο αυτό, τότε μπορεί να σας ενδιαφέρει κι αυτό ΕΔΩ

ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ Μ.Ε. “ΕΡΕΙΣΜΑ”

  • Πατρόκλου 25, Λαμία – 2231307114
  • Λιανοκλάδι

Βρείτε μας & ακολουθήστε μας:

Instagram

Youtube

Facebook

Twitter

Tik Tok