04 Νοέ 2024

Επικοινωνιακές δεξιότητες για εφήβους: 7 δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει κάθε έφηβος

Σε παρεξηγούν συχνά; Μαλώνεις πολύ με τους φίλους και την οικογένειά σου;

Ίσως δυσκολεύεσαι να μεταφέρεις τα συναισθήματα και τις απόψεις σου. Και όταν το προσπαθείς, κανείς δε φαίνεται να ακούει. Επικοινωνιακές δεξιότητες για εφήβους: 7 δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει κάθε έφηβος.

Η επικοινωνία είναι μια βασική δεξιότητα ζωής για τους εφήβους. Ωστόσο, είναι ένας τομέας με τον οποίο πολλοί δυσκολεύονται. Αυτό, μπορεί να οφείλεται στις αλλαγές που συμβαίνουν στον εγκέφαλο κατά την εφηβεία. Αυτές οι αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε απρόβλεπτα συναισθήματα, τα οποία επηρεάζουν τις αλληλεπιδράσεις με τους άλλους. Φυσικά, η ανάληψη ευθύνης για τα λόγια και τις πράξεις σας, είναι πάντα σημαντική. Αλλά, όσο νωρίτερα μάθετε να επικοινωνείτε και να διαχειρίζεστε έντονα συναισθήματα, τόσο πιο πιθανό είναι να έχετε υγιείς και ευτυχισμένες σχέσεις.

Σε αυτό το άρθρο, θα δούμε μερικές τεχνικές που μπορείτε να μάθετε, ώστε να αναπτύξετε τις επικοινωνιακές σας δεξιότητες.

Οφέλη από καλές δεξιότητες επικοινωνίας

Όταν μάθετε να επικοινωνείτε καλά, μπορείτε να μιλήσετε για τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ανάγκες σας με σεβασμό. Η σωστή επικοινωνία βοηθά επίσης, το άλλο άτομο να είναι πιο ανοιχτό και δεκτικό σε αυτό που έχετε να πείτε.

Επικοινωνιακές δεξιότητες για εφήβους: 7 δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει κάθε έφηβος. Συνεργασία.

Τα οφέλη από την κατοχή καλών δεξιοτήτων επικοινωνίας περιλαμβάνουν τα εξής:

  • Αποτελεσματική συνεργασία. Ίσως εργάζεστε σε ένα ομαδικό project ή συνεργάζεστε με συμμαθητές. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι επικοινωνιακές σας δεξιότητες θα βοηθήσουν εσάς και τους συνομηλίκους σας να είστε πιο αποτελεσματικοί και παραγωγικοί.
  • Αποτρoπή παρεξηγήσεων. Η καλή επικοινωνία διευκολύνει την κατανόηση στο τι προσπαθεί να πει κάποιος άλλος. Επίσης, εμποδίζει το άλλο άτομο να κρίνει λάθος ή να παρερμηνεύσει τα λόγια σας.
  • Χειρισμό και επίλυση των συγκρούσεων. Θα μπορείτε να μιλήσετε για πιθανά  προβλήματα με ειλικρίνεια, ηρεμία και σεβασμό. Αυτό, επιτρέπει και στις δύο πλευρές να επικεντρωθούν στην εξεύρεση λύσης αντί να απογοητεύονται μεταξύ τους.
  • Δημιουργία εμπιστοσύνης. Η εξαιρετική επικοινωνία επιτρέπει στους άλλους να ξέρουν ότι θέλετε να κατανοήσετε τις απόψεις, τις ιδέες και τα συναισθήματά τους. Κάνοντάς τους να αισθάνονται ό,τι ακούγονται, θα δημιουργήσετε ένα ασφαλές περιβάλλον για να είναι ειλικρινείς και να εξωτερικεύσουν τις σκέψεις τους.
  • Χτίστε την ενσυναίσθηση. Καθώς μαθαίνετε να ακούτε ενεργά, θα κατανοείτε καλύτερα τις απόψεις των άλλων. Αυτό, θα σας βοηθήσει να χτίσετε μια βαθύτερη ικανότητα ενσυναίσθησης για τους γύρω σας.

Η καλή επικοινωνία σας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσετε υγιείς σχέσεις στο σπίτι, στο σχολείο και αργότερα στη δουλειά. Ως αποτέλεσμα, θα απολαμβάνετε περισσότερη ευτυχία και πληρότητα στις σχέσεις σας.

7 σημαντικές επικοινωνιακές δεξιότητες που πρέπει να μάθουν οι έφηβοι

Μερικές φορές, μπορεί να μη γνωρίζουμε ότι ο τρόπος που αλληλεπιδρούμε με τους γύρω μας,ενδέχεται να είναι επιβλαβής για εκείνους, ή ακόμα και για εμάς τους ίδιους. Για παράδειγμα, μπορεί να καταπιέζετε τα συναισθήματα και τις απόψεις σας, επειδή φοβάστε να στενοχωρήσετε κάποιον άλλο. Ίσως επίσης, έχετε συνηθίσει να φωνάζετε με στόχο να επιβάλετε την άποψή σας. Αυτές οι συνήθειες μπορεί να είναι δύσκολο να αλλάξουν στην αρχή. Με υπομονή και εξάσκηση, θα μπορέσετε να μάθετε να επικοινωνείτε με υγιή τρόπο.

Παρακάτω είναι οι δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξετε εάν θέλετε να βελτιώσετε τον τρόπο επικοινωνίας σας.

Ικανότητα #1: Ενεργή ακρόαση

Η ουσιαστική επικοινωνία είναι κάτι περισσότερο από απλή συζήτηση. Θα είστε σε θέση να δώσετε την πιο κατάλληλη απάντηση, μόνο όταν ακούσετε την πλευρά του άλλου ατόμου στην ιστορία. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να ακούτε ενεργά όταν μιλάει κάποιος άλλος. Να είστε πλήρως παρόντες και συγκεντρωμένοι στη συζήτηση. Αντί να βγάζετε βιαστικά συμπεράσματα, κάντε ερωτήσεις για να αποφύγετε τη σύγχυση και τις παρεξηγήσεις. Ταυτόχρονα, ο συνομιλητής θα αισθάνεται ότι η άποψή του γίνεται σεβαστή.

Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές που πρέπει να έχετε κατά νου:

  • Έχετε τις σωστές προθέσεις. Όταν ακούτε, κάντε το για να καταλάβετε από πού πηγάζει η άποψη του συνομιλητή σας. Μην το κάνετε για να αντιπαρατεθείτε ή να απορρίψετε τα σημεία που έχουν τεθεί.
  • Ακούστε χωρίς να διακόπτετε. Μη διακόπτετε τον συνομιλητή σας, ακόμα κι αν αισθάνεστε θυμωμένοι ή παρεξηγημένοι. Αυτό, δίνει την αίσθηση ότι δε σας ενδιαφέρει τι έχει να πει.
  • Απομακρύνετε τους περισπασμούς. Όταν κάποιος σας μιλάει, είναι σημαντικό να δείξετε ότι προσέχετε. Για παράδειγμα, αφήστε το τηλέφωνό σας μακριά και επικεντρωθείτε μόνο στη συνομιλία που έχετε.

Ικανότητα #2: Επιλογή του σωστού καναλιού επικοινωνίας

Έχετε στείλει ποτέ ένα γρήγορο, ουδέτερο κείμενο, που εν τέλει γίνεται αντιληπτό ως παθητικό-επιθετικό; Ίσως έχετε ξοδέψει ώρες στέλνοντας μηνύματα εκατέρωθεν με κάποιον άλλο για να επιλύσετε ένα ζήτημα, που θα έπρεπε να είχε συζητηθεί πρόσωπο με πρόσωπο.Η επιλογή της σωστής μεθόδου για να μεταδώσετε το μήνυμά σας μπορεί να είναι δύσκολη. Επιλέγοντας το σωστό κανάλι επικοινωνίας, θα υπάρχουν λιγότερα περιθώρια για παρεξηγήσεις.

Γενικά, λάβετε υπόψη αυτούς τους παράγοντες όταν αποφασίζετε πώς να επικοινωνήσετε με κάποιον:

  • Την εγγύτητα της σχέσης. Πόσο καλά γνωρίζετε τον άλλον; Ένα μήνυμα κειμένου μπορεί να είναι καλύτερο αν ο αποδέκτης του είναι γνωστό σας πρόσωπο. Μπορεί να έχετε πρόσθετες επιλογές που πρέπει να εξετάσετε για κάποιον που είστε πιο κοντά, όπως μια τηλεφωνική κλήση ή μια προσωπική συνάντηση.
  • Ευαισθησία του θέματος. Μιλάτε για ιδιωτικό ή ευαίσθητο θέμα; Αν ναι, μια τηλεφωνική κλήση ή μια προσωπική συνάντηση μπορεί να είναι προτιμότερη. Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα κείμενα μπορούν εύκολα να παρερμηνευτούν, καθώς δεν υπάρχει ο τόνος της φωνής. 
  • Πόσες πληροφορίες υπάρχουν για κοινή χρήση. Τα μηνύματα κειμένου είναι εξαιρετικά για σύντομες ή περιστασιακές συνομιλίες. Από την άλλη πλευρά, οι τηλεφωνικές κλήσεις και οι διαπροσωπικές συνομιλίες είναι καλύτερες για τη συζήτηση πιο πολύπλοκων ζητημάτων.
  • Επείγον του θέματος. Εάν το ζήτημα είναι επείγον, θα λάβετε την απάντησή σας πιο γρήγορα μέσω τηλεφωνικής κλήσης ή προσωπικής συνομιλίας, αντί μέσω email ή γραπτού μηνύματος.

Ικανότητα #3: Να είστε σαφείς, άμεσοι και συνοπτικοί

Έχετε ακούσει ποτέ κάποιον να μιλάει και να μην έχετε ιδέα τι προσπαθεί να πει; Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι απαραίτητο να είμαστε σαφείς και άμεσοι. Μπορεί να μην αισθάνεστε άνετα να μιλάτε για ορισμένα θέματα, αλλά το να κρύβετε ή να περιορίζετε τα συναισθήματά σας, θα επηρεάσει τη σχέση μακροπρόθεσμα. Φυσικά, θα πρέπει πάντα να ελέγχετε την επιλογή των λέξεων και του τόνου σας. Αντί να πείτε, «Είσαι γελοίος», θα μπορούσες να δοκιμάσετε να πείτε, «Είμαι απογοητευμένος γιατί δεν κράτησες την υπόσχεσή σου».

Μπορείτε επίσης, να προγραμματίσετε τι θέλετε να πείτε πριν από τη συνομιλία. Εάν πρόκειται για σοβαρό ζήτημα, αφιερώστε λίγο χρόνο για να σκεφτείτε πώς μπορείτε να το συζητήσετε ήρεμα. Σχεδιάστε ποιος θα είναι ο σκοπός της συζήτησης. Ποιες λύσεις θα προτείνετε; Μόλις σκεφτείτε τα πράγματα, μπορείτε να μιλήσετε για το πρόβλημα. Στη συνέχεια, μπορείτε να ακούσετε την άποψη του άλλου προσώπου. Η σαφήνεια και η στοχευμένη επιχειρηματολογία εμποδίζει τον ακροατή να μπερδευτεί ενώ μιλάτε.

Ικανότητα #4: Να γνωρίζετε τη γλώσσα του σώματός σας

Η γλώσσα του σώματός σας μπορεί να μεταδώσει τα κατάλληλα μηνύματα στον συνομιλητή σας. Μερικά από αυτά τα θετικά στοιχεία περιλαμβάνουν:

  • Διατήρηση οπτικής επαφής
  • Κούνημα του κεφαλιού
  • Χαμόγελο
  • Εμφάνιση «ανοιχτής» στάσης

Ακόμη και η απόσταση ανάμεσα σε εσάς και τον άλλον μπορεί να κάνει τη διαφορά. Για παράδειγμα, το να στέκεστε πολύ κοντά σε κάποιον ενώ του μιλάτε, μπορεί να τον κάνει να αισθάνεται άβολα.

Επικοινωνιακές δεξιότητες για εφήβους: 7 δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει κάθε έφηβος. Μοίρασμα.

Ικανότητα #5: Κρατάτε τα συναισθήματά σας υπό έλεγχο

Τα μεγάλα και έντονα συναισθήματα δεν είναι άσχημα. Είναι απολύτως φυσιολογικό να νιώθετε κατά καιρούς συγκλονισμένοι ή απογοητευμένοι. Ωστόσο, τα συναισθήματά σας δεν πρέπει να σας οδηγούν να κάνετε άσχημα ή προσβλητικά σχόλια. Το να μάθετε να έχετε τον έλεγχο των συναισθημάτων σας, σας βοηθά να πάρετε σωστές αποφάσεις όσον αφορά το τι θα πείτε.

Αντί να καταπιέζετε τα συναισθήματά σας ή να τα αφήνετε να ξεφύγουν από τον έλεγχο, δείτε τι μπορείτε να δοκιμάσετε:

  • Εξασκηθείτε στο να έχετε επίγνωση των συναισθημάτων σας. Όταν αρχίσετε να θυμώνετε, κάντε μια παύση και πάρτε μια βαθιά ανάσα. Αν χρειαστεί, διακόψτε τον εαυτό σας από τη συζήτηση, ώστε να έχετε λίγο χρόνο να σκεφτείτε.
  • Μάθετε πώς να διαχωρίζετε τα συναισθήματά σας. Είναι απογοήτευση, θυμός ή ζήλια; Μπορεί να βιώνετε περισσότερα από ένα είδη συναισθημάτων εκείνη τη στιγμή. Καθώς ονομάζετε τα συναισθήματά σας, προσπαθήστε να εντοπίσετε τους λόγους πίσω από αυτά.
  • Αποδεχτείτε τα συναισθήματά σας, αλλά μην τα αφήνετε να σας ελέγχουν. Δεν χρειάζεται να αισθάνεστε άσχημα επειδή βιώνετε έντονα συναισθήματα. Σημασία έχει πώς τα διαχειρίζεστε.
  • Βρείτε υγιείς τρόπους για να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματά σας. Για παράδειγμα, το να κρατάτε ημερολόγιο ή να κάνετε ένα γρήγορο τρέξιμο, μπορεί να σας βοηθήσει να επεξεργαστείτε τα συναισθήματά σας και να σκεφτείτε πιο καθαρά.

Ικανότητα #6: Κατανόηση του τρόπου χειρισμού των συγκρούσεων

Οι συγκρούσεις είναι ένα φυσιολογικό μέρος των σχέσεων, οπότε η αποφυγή τους δεν είναι πάντα εφικτή. Η επίλυση συγκρούσεων είναι μια σημαντική δεξιότητα, που μπορεί να εξασκηθεί. Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να χειριστείτε συγκρούσεις:

  • Χρησιμοποιήστε περισσότερες δηλώσεις «εγώ» αντί για δηλώσεις «εσύ». Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε: «Νιώθω ασήμαντος όταν εμφανίζεσαι αργά», αντί «Είσαι τόσο ανεύθυνος που αργείς». Οι δηλώσεις «εγώ» βοηθούν το άλλο άτομο να καταλάβει τα συναισθήματά σας χωρίς να αισθάνεται την ανάγκη να υπερασπιστεί τον εαυτό του.
  • Δείξτε ενσυναίσθηση με το άλλο άτομο. Ρωτήστε τους πώς νιώθουν. Ακούστε προσεκτικά την απάντησή τους και προσπαθήστε να την καταλάβετε, αντί να βγάλετε βιαστικά και επιφανειακά συμπεράσματα.
  • Μην αναφέρετε το παρελθόν. Το να αναφέρετε πράγματα από το παρελθόν δε θα βοηθήσει στην επίλυση του προβλήματος. Πιθανότατα, θα κάνει εσάς και το άλλο άτομο πιο απογοητευμένο. Βεβαιωθείτε λοιπόν ότι η συνομιλία σας επικεντρώνεται στο τρέχον ζήτημα.

Το πιο σημαντικό, διαχειριστείτε τις διαφορές σας με σύνεση. Οι συγκρούσεις είναι συναισθηματικά εξαντλητικές. Επομένως, είναι απαραίτητο να ξέρετε πότε να απεμπλακείτε και να αποχωρήσετε από τη συζήτηση.

Ικανότητα #7: Έλεγχος του τόνου και της έντασης

Ο τόνος της φωνής σας είναι τόσο ισχυρός, όσο και τα λόγια σας. Το να μιλάτε δυνατά και να χρησιμοποιείτε έναν ανυπόμονο, απορριπτικό ή σαρκαστικό τόνο, μπορεί να οδηγήσει σε νέες συγκρούσεις ή να επιδεινώσει τις τρέχουσες. Όταν είστε σε μια συνομιλία, προσπαθήστε να γνωρίζετε τον τόνο και την ένταση της φωνής σας. Το να φωνάζουμε ή να μιλάμε με αγενή τόνο, μπορεί να γίνει μια κακή συνήθεια, αν δεν ασκούμε την αυτογνωσία. Ίσως γνωρίζετε ότι δυσκολεύεστε να χρησιμοποιήσετε έναν ήρεμο και τόνο, όταν είστε απογοητευμένοι ή αγχωμένοι. Αν ναι, φροντίστε να θέσετε τον εαυτό σας έξω από τη συζήτηση για να ηρεμήσετε πρώτα, πριν την επανεκκινήσετε αργότερα.

Συμπέρασμα

Χρειάζεται πολλή εξάσκηση για να επικοινωνήσετε καλά. Επομένως, μην αποθαρρύνεστε εάν δεν το κάνετε πάντα σωστά. Αυτό που είναι πιο σημαντικό είναι η προθυμία να αναγνωρίσετε τα λάθη σας και να μάθετε από αυτά. Καθώς γίνεστε καλύτεροι επικοινωνιακά, θα μπορείτε να έχετε γόνιμες και ουσιαστικές συζητήσεις με τους γύρω σας!

Επικοινωνιακές δεξιότητες για εφήβους: 7 δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει κάθε έφηβος. Ομαδικότητα & κατανόηση.

Αν βρήκατε χρήσιμο το άρθρο αυτό, τότε μπορεί να σας ενδιαφέρει κι αυτό ΕΔΩ

ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ Μ.Ε. “ΕΡΕΙΣΜΑ”

  • Πατρόκλου 25, Λαμία – 2231307114
  • Λιανοκλάδι

Βρείτε μας & ακολουθήστε μας:

Instagram

Youtube

Facebook

Twitter

Tik Tok